تاریخچه مختصری از تسمه های نقاله

تصور کردن یک زمان قبل از نوار نقاله برای تولید و حمل و نقل کارآمد تر ، تصوری دشوار است.

بیایید نگاهی بیندازیم که تسمه های نقاله از کجا آمده اند ، چگونه تغییر کرده اند و آینده تسمه های نقاله چگونه به نظر می رسد.

 گذشته

اگرچه تأیید نشده است اما بسیاری معتقدند اولین نوار نقاله در اواخر دهه ۱۷۰۰ تا اوایل ۱۸۰۰ موجود بوده است. اولین تسمه های نقاله با چوب و چرم ساخته شده بودند و با دست اداره می شدند. در آن زمان ، تسمه ها عمدتاً در محیط های کشاورزی استفاده می شدند تا راحت تر محصولات را جابجا کنند. انقلاب صنعتی نوار های نقاله بخار با خود را به همراه داشت و بخش عمده ای از کار دستی را از کار تسمه خارج می کرد. پس از آنکه چارلز گودیر در سال ۱۸۴۴ لاستیک ولکانیزه شده را اختراع کرد ، نوار های نقاله تغییر قابل توجهی در توانایی تولید ایجاد پیدا کردند. لاستیک ولکانیزه با دوام تر و مقاوم در برابر حرارت بوده و این امر آن را به یک انتخاب ایده آل تبدیل کرد. تسمه های فولادی در سال ۱۹۰۲ به وجود آمدند . هنگامی که هنری فورد مشهور در سال ۱۹۱۳ از سیستم تسمه نقاله در خط مونتاژ خود استفاده کرد ، تسمه ها توجه بیشتری را به خود جلب کردند.و تحولات زیادی به وجود آمد. تا سال ۱۹۷۰ ، که اولین کمربند نقاله پلاستیکی تولید شد.

حال

نوار های نوار نقاله در حال حاضر به طور مداوم درحال اصلاح ، تغییر و طراحی مجدد هستند. هرچه فناوری پیشرفته تر می شود ، زمینه تولید همچنان به یافتن راه های جدیدی برای بهتر کردن روش های قدیمی ادامه می دهد. نوار های نقاله نیز از این قاعده مستثنی نیستند. بسیاری از صنایع ، تسمه های نقاله مجهز به فناوری هوشمند را به کار گرفته اند و به این تسمه ها اجازه می دهند تا با سایر قسمت های خط تولید “در ارتباط” باشند. نوار های نقاله هوشمند مجهز به توانایی ارسال هشدار در هنگام نقص یا خراب شدن ، سرعت آن در زمان های از قبل برنامه ریزی شده متفاوت بوده و به صورت خودکار شروع و متوقف می شوند. نوار های نقاله سازگار با محیط زیست – مانند آنهایی که از طریق انرژی خورشیدی تغذیه می شوند یا از مواد بازیافت شده ساخته می شوند – در سال های اخیر شاهد افزایش آنها بوده ایم.

آینده

با اینکه فناوری هوشمند و سایر پیشرفتهای مدرن تقریبا نقش بزرگی را در تکامل نوار های نقاله ایفا می کنند ، اما تسمه های نقاله سنتی همیشه جایگاهی در تولید و حمل و نقل خواهند داشت.

تاریخچه پیدایش نوار نقاله

اگرچه این یک ضرورت است که امروزه تقریباً در هر خط تولید به راحتی مورد توجه قرار می گیرد ، اما تسمه نقاله طی قرن ها پیشرفت و تحولات طولانی داشته است. برخلاف اختراع لامپ ، ایجاد تسمه نوار نقاله نمی تواند به یک تاریخ دقیق مشخص شود یا حتی به یک مخترع خاص نسبت داده شود. اصطلاح “نوار نقاله” سرسختانه از تعریف دقیق خودداری می کند. با توجه به داريه المعارف بریتانیکا ، این سادگی است: “یکی از دستگاههای مختلفی که حرکت مکانیکی مواد را مانند کارخانه فراهم می کند.” یا برای تعریف مجدد: “فناوری حمل و نقل مداوم”.

تولید مداوم با نقاله ها

اصطلاح تولید مداوم به سادگی به این معنی است که ماشین آلات و اماکن کار یک کارخانه به گونه ای ترتیب داده شده اند که توسط دنباله تولید فناوری تعریف می شود. استفاده از تسمه های نقاله در فرایند کاملاً ضروری نیست. خطوط مونتاژ تسمه نقاله چیزی غیر از ایده تولید مداوم است که به نتیجه گیری منطقی آن منتهی می شود. در اینجا ، مواد با کمک تسمه های نقاله از یک ایستگاه تولید به ایستگاه دیگر منتقل می شوند. در نتیجه ، ایستگاه های جداگانه از نظر زمان به یکدیگر وابسته هستند ، به این معنی که سرعت نوارنقاله باید کاملاً هماهنگ باشد. هر ایستگاه کاری باید به گونه ای طراحی شود که فرایند مطابق با فواصل لازم ، معروف به زمان چرخه ، به جلو حرکت کند.

نوار نقاله مدرن

در ابتدا ، تسمه های نقاله از طراحی بسیار ساده ای برخوردار بودند و اغلب برای حمل کیسه های دانه در مسافت های کوتاه استفاده می شدند. اساس تخته چوبی بود که بر روی آن تسمه ای ساخته شده از چرم ، پارچه یا لاستیک قرار داشت. این سیستم برای حمل و نقل اشیاء حجیم از یک مکان به مکان دیگر کافی بود. از دیدگاه قانون ثبت اختراع ، این امر عادلانه خواهد بود که الیور ایوانز را از دلاور به عنوان پدر تسمه نوار نقاله مدرن ببینید. این مخترع آمریکایی با نوآوری هایی در صنعت نساجی و بعداً در زمینه توسعه موتورهای بخار در کنار مخترع اسکاتلندی جیمز وات ،نام خود را برای خودش رقم زد. امروز ، اما مهمترین اختراع وی هنوز کارخانه آرد کاملاً اتوماتیک است که وی در سال 1790 به ثبت رساند.این راه حل فنی جدید برای حمل و نقل مواد آسیاب شامل نوار نقاله های الواتور ، نوار نقاله های مارپیچ( اسکروکانوایر) و البته تسمه های نقاله است.

تسمه های نقاله از چه مواردی ساخته شده اند؟

یک نوار نقاله از دو قسمت اصلی  تشکیل شده است :

  • دو قرقره موتوری
  • یک ماده نقاله ضخیم و بادوام

همه نوار های نقاله برای ارائه اهداف مشابه ایجاد شده اند. با این حال ، طراحی و آرایش هر تسمه مشخص می کند که محصول برای چه کالایی ، وزن ، سرعت و صنعتی مناسب تر است.

مواد تسمه نقاله

اگرچه روشهای بی شماری برای ترکیب مواد تسمه در هیبریدهای سفارشی برای پاسخگویی به نیازهای خاص صنعت وجود دارد ، اما پنج ماده اساسی وجود دارد که بیشتر نوار های نقاله امروزی را تشکیل می دهند.

۱گرمانرم

نوار های نقاله گرمانرم با استفاده از پلیمر ترموپلاستیک ساخته می شوند. از آنجا که تسمه های نقاله گرماسنج قابل انعطاف بوده و با رعایت بهداشتی ساخته می شوند ، برای چندین صنایع از جمله کار با مواد غذایی ، تولید نساجی و انتقال فلزات سنگین ایده آل هستند. تسمه های گرمانرم  سبک هستند. طبق اعلام انجمن ملی تسمه صنعتی ، که به عنوان نوار نقاله سبک تعریف می شود ، باید دارای تنش کاری کمتر از ۱۶۰ پوند در هر اینچ عرض باشد.

دو نوع رایج از تسمه های نقاله گرماسنجی :

  • تسمه های پلی اورتان (PU)
  • تسمه های پلی وینیل کلراید (PVC)

تسمه نقاله PU

نوار های نقاله PU با استفاده از مواد تأیید شده توسط FDA ساخته می شوند و آنها را برای تولید مواد غذایی ایده آل می کنند. آنها می توانند در برابر درجه حرارت بسیار پایین و بسیار شدید بدون ذوب شدن یا پیچیدن مقاومت کنند. تسمه های نقاله PU قابلیت تمیز شدن دارند .

تسمه های نقاله PVC

این نوار های نقاله معمولاً مقاوم در برابر شعله هستند و می توانند در برابر دمای تسمه های نوار نقاله PU مقاومت کنند. تسمه های PVC می توانند تماس با مواد شیمیایی را کنترل کنند. آنها به دوام بالا شناخته شده اند.

۲فلز

نوار های نقاله فلزی بسیار قوی و با دوام هستند ، و آنها را تقریباً برای هر صنعتی ایده آل می کند – خصوصاً صنایعی که با کالاهای خام سر و کار دارند ، مانند سرویس غذا یا کالاهای بدون بسته بندی. این تسمه ها علاوه بر دوام ، صاف و کار با آنها آسان است . آنها همچنین سفت هستند ، به این معنی که نیازی نیست نگران تغییر تسمه در طول زمان باشید. به همین دلیل ، آنها به راحتی شکل نمی گیرند یا خم می شوند ، بنابراین مسیرهای نقاله احتمالی محدود هستند. تسمه های نقاله فلزی معمولاً از جنس آلومینیوم یا از جنس استنلس استیل یا کربن ساخته می شوند.

۳لاستیک                   

اگر زمان زیادی را در فرودگاه گذرانده اید ، احتمالاً در عمل نیز نوار های نوار نقاله لاستیکی دیده اید. آنها در تنظیماتی مانند این و همچنین در معدن محبوب هستند. مواد نوار نوار نقاله لاستیکی به دلیل انعطاف پذیری و همچنین طراحی صاف و یکدست آن مورد ستایش قرار می گیرد. آنها همچنین در دسترس ترین گزینه های تسمه نقاله هستند. با این حال ، تحمل آنها در برابر گرما و ساییدگی بسیار کمتر از سایر مواد  نقاله ها است.

۴پارچه

نوار های نقاله پارچه ای معمولاً دارای قیمت متوسط ​​و مقرون به صرفه هستند. آنها اغلب برای حمل شن ، ماسه و سایر مواد فله استفاده می شوند. بیشتر فروشگاه های مواد غذایی در خطوط بازرسی از تسمه نقاله بر پایه پارچه خود استفاده می کنند.

نایلون:

نایلون بسیار با دوام است ، در برابر حرارت زیاد مقاوم است و در برابر ضربه سنگین مقاومت می کند. همچنین در صورت داشتن تسمه نقاله ترکیبی به خوبی به لاستیک چسبیده است. و نسبت به سایر پارچه ها مستعد ابتلا به کپک هستند.

پلی استر:

پلی استر یکی دیگر از مواد مصنوعی است که برای تسمه نقاله استفاده می شود. این بسیاری از همان مزایای نایلون را دارد ، اما در هنگام کار معمولاً کم هزینه تر و ساکت تر است.

کولار:

کولار سوپر ستاره انتقال سنگین است. ساخته شده است که در برابر شعله و تأثیر قابل توجهی مقاومت کند. حجیم است و از الیاف ضخیم تر نسبت به سایر کمربندهای پارچه ای ساخته شده است. برخی گزارش ها می گویند که کمربندهای kevlar نیز سریعتر و طولانی تر از همتایان خود هستند.

پارچه های طبیعی:

پارچه های طبیعی برای تنفس بافته شده و شامل پنبه و پشم هستند.

۵چرم

بسیاری از مدل های ابتدایی تسمه نقاله به دلیل دوام و دسترسی به آن از چرم ساخته شده اند. چرم نیز مقاوم در برابر شوک است و از سفتی خوبی برخوردار است. امروزه ، چرم اغلب به عنوان بخشی از کمربند نقاله ترکیبی یا سفارشی استفاده می شود.