میکسر صنعتی

دستگاه میکسر صنعتی را می توان یکی از رایج ترین دستگاه ها در فرآیند تولید مواد غذایی و کلیه محصولات پودری به شمار آورد که به منظور مخلوط کردن و طعم دهی به محصولات غذایی مورد استفاده قرار می گیرند و تولید آن ها در ابعاد و ظرفیت متنوع انجام خواهد شد. دستگاه میکسر صنعتی در واقع وسیله ای برقی می باشد که برای پودر کردن مواد، قدرت موتور را به تیغه ها انتقال خواهد داد، به طور معمول استفاده از این دستگاه جهت میکس کردن مواد غذایی می باشد و اغلب در کارخانه های تولیدکننده به ویژه کمپانی پاشا صنعت البرز برای حفظ بهداشت در ساخت این دستگاه ها از استیل ضد زنگ استفاده می کنند. این دستگاه بها ه طور معمول در کارگاه ها، کارخانه ها و برخی نیز در خانه ها به منظور تولید مواد غذایی نیازمند مخلوط شدن مورد استفاده قرار می گیرند. از این دستگاه به طور معمول برای مخلوط کردن مواد پودری چون زرد چوبه ، دارچین ، فلفل ، نشاسته ها، جوش شیرین ، قهوه و… استفاده می شود. معمولا دستگاه های میکسر صنعتی در کارخانه های تولید کننده و نیز بسته بندی کننده گیاهان داروئی ، ادویه جات ، انواع طعم دهنده ها و چاشنی ها و نیز در خط تولید محصولاتی از قبیل شیر خشک و لبنیات به کار برده می شوند.

انواع میکسر صنعتی
  1. میکسر پودر عمودی
  2. میکسر بشکه ای
  3. میکسر دایره ای
  4. میکسر V شکل
  5. توربو میکسر
  6. میکسر های دبل شفت
  7. میکسر آزمایشگاهی
  8. ریبون بلندر یا میکسر افقی پودر
  1. میکسر پودر عمودی

این نوع از دستگاه های میکسر پودر دارای طراحی استوانه ای شکل می باشد که در انتها حالتی مخروطی شکل دارد. در مرکز استوانه این دستگاه یک ماردون قرار داشته که پس از گرفتن مواد از بخش زیرین مخزن آن را به بالای مخزن منتقل خواهد نمود. در بخش بالایی مخزن خروجی اسکرو تعبیه شده است و به همین دلیل مواد مجددا بعد از خروجی به داخل مخزن بر می گردد. با تکرار چند باره این پروسه مواد مختلف به خوبی با هم مخلوط خواهند شد. مخزن این دستگاه از یک شیر فلکه یا دریچه خروجی و یک ورودی برخوردار می باشد که به طور معمول تعبیه هر دو مورد در بخش زیرین میکسر انجام شده است.

معایب میکسر پودر عمودی

دستگاه میسکر پودر عمودی دارای مشکلاتی چون کند و آهسته بودن فرآیند میکس و ترکیب مواد می باشد.

  1. میکسر بشکه ای

این نوع میکسر در واقع محفظه ای افقی و استوانه ای شکل می باشد که برای دو سر استوانه از شفت و یاتاقان استفاده شده است. یکی از شفت ها به الکتروموتور یا گیربکس اتصال داده شده اند. با حرکت موتور چرخش آن نیز آغاز خواهد شد. و در واقع به واسطه چرخش استوانه حول محور عمودی خود، پودرها به هم خورده و به خوبی با هم ترکیب خواهند شد. قیمت مناسب این دستگاه را می توان از مهم ترین ویژگی های آن به شمار آورد.

معایب میکسر بشکه ای
  • ضریب میکس  در آن پایین می باشد و به نسبت دیگر میکسرها در ترکیب محصول نهایی چندان موفق عمل نکرده و محصول همگن نیست.
  • بارگیری و تخلیه در آن کار چندان ساده ای نمی باشد.
  • پروسه میکس در آن زمان بر می باشد.
  • امکان استفاده از آن در ابعاد بزرگ وجود نخواهد داشت.

  1. میکسر دایره ای

این نوع میکسر دارای یک نیم استوانه و شفت مرکزی می باشد که در بخش مرکزی این استوانه شفت به شکل عمودی قرار گرفته است. این شفت دارای 3 تا 5 بازو می باشد که با حرکت شفت این بازوها نیز به حرکت در آمده و باعث مخلوط شدن مواد می گردند. به طور معمول این میکسرها در تهیه بتن و مصالح ساختمانی مانند میکس شن و ماسه با سیمان به کار برده می شود.

معایب میکسر دایره ای
  • مواد در آن به صورت ناهمگن میکس خواهند شد.
  • به هنگام کار کردن گرد و غبار زیادی ایجاد می کند.
  • دارای وزن و حجم زیادی می باشد.
  • به منظور میکس پودر نمی توان از تمام حجم مخزن استفاده نمود.
  • به نسبت دیگر میکسرها از قیمت بالایی برخوردار است.

  1. میکسرشکل

این نوع میکسر در واقع از دو لوله متصل به هم تشکیل شده اند و در واقع به شکل V انگلیسی است. به کمک دو شفت، کناره های این دو استوانه به پایه های اتصال داده شده است و توان موتور نیز به کمک همین شفت ها به مخزن انتقال داده می شود. چرخش مخزن نیز حول محور این شفت ها انجام می گردد. از مهم ترین ویژگی های این نوع از میکسرها می توان به عدم تماس هوا با مواد و سیل بودن (آب بند) کامل مخزن اشاره نمود که از ترکیب شدن اکسیژن با پودر جلوگیری می کند. همچنین به منظور گرفتن نتیجه دلخواه در زمان ترکیب مواد، امکان تزریق هر نوع گاز دیگری در درون مخزن وجود خواهد داشت. علاوه بر آن این نوع میکسر به هیچ عنوان باعث پخش شدن گرد و خاک نشده و در نتیجه منجر به آلودگی محیط نیز نمی شوند. این موضوع در رابطه با میکس مواد سمی بسیار مهم می باشد.

  1. توربو میکسر

از مهم ترین ویژگی های این نوع از میکسرها می توان به ابعاد کوچک آن ها اشاره نمود. این میکسرها در واقع از یک کپسول تشکیل شده اند که انتقال آن به کمک تعدادی بازو به صورت محور فضایی و به شکل ۸ خوابیده انگلیسی انجام شده و در نتیجه ی این انتقال، مواد به خوبی با هم ترکیب می گردند. از معایب این میکسرها می توان به قیمت بالا و نیز عدم امکان ساخت در حجم های بالا اشاره نمود.

  1. میکسر های دبل شفت

تولید این میکسرها به شکل نیمه استوانه ای خوابیده انجام شده و به شکل طولی از آن دو شفت عبور داده می شوند و ترکیب مواد بر اثر حرکت مخالف این شفت ها که دارای شکل خاصی می باشند انجام خواهد شد. این دستگاه ها به طور معمول جهت ترکیب پودرهایی با چگالی بالا و یا در واقع پودرهای سنگین بهره گرفته می شود.

میکسر آزمایشگاهی

این دستگاه ها جهت ترکیب مواد شیمیایی آزمایشگاهی با حجم کم مورد استفاده قرار می گیرند.

میکسر افقی چیست؟

به طور کلی میکسرها مجموعه ای از ماشین آلات هستند که برای مخلوط کردن مواد اولیه استفاده می‌شوند. این مواد اولیه می‌توانند به صورت جامد با جامد, مایع با مایع و جامد با مایع با یکدیگر ترکیب و مخلوط شوند. از میکسرهای صنعتی در صنعت های کشاورزی, دارویی و … استفاده می‌شوند. در بین میکسرهای صنعتی, میکسرهای افقی پرکاربردترین هستند. به میکسرهای افقی, ریبون بلندر نیز می‌گویند. این نوع میکسر دارای یک محور افقی است که در اثر چرخش پدال ها, مواد اولیه وارد شده به میکسر, از یک طرف به طرف دیگر حرکت می‌کنند. در میکسر افقی, حرکت برخلاف میکسر عمودی است و هم‌چنین این کار بدون دخالت نیروی جاذبه انجام می‌گیرد. اگر بخواهیم این میکسر را با میکسرهای عمودی مقایسه کنیم, میکسرهای افقی نسبت به میکسرهای عمودی دارای ظرفیت کمتر ولی دارای کیفیت و سرعت بیش‌تری هستند.

انواع میکسرهای افقی

میکسرهای افقی را براساس چندین ویژگی دسته بندی می‌کنند. تفاوت در این ویژگی ها است که انواع میکسرها را از یکدیگر متمایز می‌کنند:

  • نوع تیغه میکسر
  • شکل مخزن میکسر
  • تعداد محور اصلی
  • ثابت و یا متحرک بودن

بر اساس این پارامترها, میکسرهای افقی به انواع زیر تقسیم بندی می‌شوند:

  • میکسرهای افقی پودر و یا ریبون بلندر
  • میکسرهای افقی مرغداری یا خوراک دام افقی
میکسر افقی ریبون بلندر چیست؟

ریبون بلندر نوعی میکسر افقی است که دارای مخزنی U شکل در داخل خود است و برای مخلوط کردن مواد شیمیایی از نوع پودری مورد استفاده قرار می‌گیرد. این میکسر, دارای دو تیغه ی در هم پیچیده است که در خلاف یکدیگر حرکت می‌کنند. پس در نتیجه حرکت این دو تیغه مواد پودری به طور کامل با یکدیگر مخلوط می‌شوند. ریبون بلندرها اغلب از جنس استیل هستند که بتوانند در برابر زنگ زدگی مقاومت کنند. در نتیجه آن را از فولاد ضذ زنگ می‌سازند.

میکسر خوراک دام افقی چیست؟

این نوع میکسرها دارای یک محفظه استوانه ای افقی هستند و معمولا برای تولید خوراک دام در حجم های بالا به کار برده می‌شوند. این میکسرهای افقی اغلب در دامداری های بزرگ کاربرد دارند. همان‌طور که گفتیم میکسرهای خوراک دام افقی را با عنوان میکسرهای افقی مرغداری نیز می‌شناسند. این دستگاه ها را صورت متحرک می‌سازند.زیرا در کشاورزی نیاز به میکسرهای حجم پایین است و هم‌چنین بتوان آن‌ها را با تراکتور حمل کرد.

کاربرد میکسرهای افقی

این دستگاه ها کاربرد گسترده ای در صنعت دام و طیور دارد. اما میکسرهای افقی کاربردهای دیگری در صنایع مختلف نیز دارند که اکنون آن ها را بررسی می‌کنیم.

  • صنایع دارویی
  • صنایع غذایی
  • صنایع شیمیایی
  • صنایع تولید داروهای گیاهی
ساختار میکسرهای افقی
·         مخزن میکسر:

مواد غذایی و یا پودری در مخزن میکسر قرار می‌گیرند. این مخزن ها به شکل استوانه ای و در مواردی دیگر به صورت  U شکل ساخته می‌شوند. قبل از خرید, باید به ضخامت مخزن و جوش های بدنه آن توجه کنید.

·         پدال (ریبون):

ریبون نوعی نوارهای تیغه ای هستند که با یک زاویه ای مشخص و هم‌چنین به صورت کاملا منظم در یکدیگر پیچیده شده اند.و این نوارها بیش‌ترین نقش را در مخلوط کردن مواد دارند.

·         الکتروموتور:

الکتروموتور یکی از مهم ترین بخش های یک میکسر افقی است.و با تبدیل انرژی الکتریکی به نیروی دورانی, میکسر را به کار می‌اندازد. نوع الکتروموتور به کار رفته در میکسر, بر توان و کیفیت این دستگاه تاثیر می‌گذارد.

·         محور میکسر:

گشتاوری که توسط الکتروموتور تولید می‌شود, به محور منتقل می‌شود. نام دیگر محور اصلی, شفت یا شافت است. و با توجه به تک محور و یا دو محور بودن میکسرها, به آن را تک شفت و یا دو شفت می‌گویند.

مزایای میکسرهای افقی
  1. میکسرهای افقی دارای پایه های مستحکم هستند. و این ساختار باعث می‌شود که دستگاه تعادل خود را هنگام مخلوط کردن مواد حفظ کند.
  2. میکسرهای افقی دارای راندمان بالا هم از نظر تولیدی و هم از نظر ماندگاری هستند.
  3. هنگام خراب شدن یکی از اجزا آن به راحتی می‌توان آن را تعمیر و یا تعویض کرد.
  4. نگه داری این دستگاه آسان و بدون هیچ دردسری صورت می‌گیرد.
  5. همان‌طور که در بالا گفتیم این دستگاه در صنایع شیمیایی و دارویی نیز قابل استفاده است.
  6. میکسرهای افقی دارای توانایی و سرعت بالا در مخلوط کردن مواد هستند.