ميكسر صنعتی افقی

  • نوار نقاله صنعتی
  • خط تولید پودر شوينده
  • دستگاه پرکن بسته بندی
  • ماشين صنعت سليمی اذر

ماشین آلات صنعتی چیست؟

۲۱ تیر ۱۴۰۱

ماشین آلات صنعتی چیست؟

ماشین آلات صنعتی، دستگاه هایی هستند که برای تولید، فرآوری و تولید قطعات و محصولات صنعتی استفاده می شوند. این دستگاه ها شامل دستگاه های برش، خم کردن، جوشکاری، ریخته گری و غیره هستند و در حوزه های مختلف صنعتی از جمله فولاد، خودروسازی، ساختمان، معدن، نفت و گاز، پالایشگاهی، الکترونیک و پزشکی استفاده می شوند.

اتوماسیون صنعتی به بهره گیری از رایانه ها به جای متصدیان انسانی برای کنترل دستگاه ها و فرآیندهای صنعتی گفته می شود. اتوماسیون یک قدم جلوتر از مکانیزه کردن است. مکانیزه کردن یعنی فراهم کردن دستگاه هایی که به متصدیان انسانی برای انجام بهتر کارهایشان کمک کند.شناخته شده ترین بخش اتوماسیون صنعتی ربات ها هستند.انواع مختلفی از ماشین آلات صنعتی برای مصارف مختلف وجود دارد مانند دستگاه های صنعتی تولید، دستگاه صنعتی تست، دستگاه صنعتی قالب سازی و… اشاره کرد. هدف طراحی و ساخت ماشین آلات صنعتی،اجرای اتوماسیون،صرفه جویی در و… می باشد.

دسته بندی ماشین آلات صنعتی

با پیشرفت علم و فناوری،تکنولوژی ماشین آلات صنعتی نیز در حال توسعه است. انواع مختلف ماشینهای صنعتی وجود دارد که از آن ها به طور گسترده ای در صنعت استفاده می شود.ماشین آلات صنعتی را می توان به دسته های مختلف تقسیم کرد.

۱-ماشین آلات صنعتی:
از جمله ماشین تراش معمولی، ماشین فرز،دستگاه حفاری،ماشین آلات برنامه ریزی، دستگاه خسته کننده

۲- ماشین آلات دقت:
از جمله ماشین آلات پردازش دنده،ماشین سنگ زنی،ماشین آلات پردازش موضوع …

۳-ابزار دقیق دقت :
از جمله مختص دستگاه خسته کننده،چرخ دنده ماشین سنگ زنی،چرخ دنده موضوع و …

۴- ماشین آلات کنترل دیجیتال:
این یک نوع ماشین ابزار اتوماتیک با سیستم کنترل برنامه است. سیستم کنترل منطقی می تواند پروسس هایی را کنترل، کد گذاری و یا سایر دستورالعمل های نمادین را پردازش کند.و آن ها را رمزش گشایی کند تا دستگاه حرکت و پردازش قطعات را انجام دهد.

کاربرد ماشین آلات صنعتی

امروزه اتوماسیون صنعتی و ابزار دقیق در صنایع و پروسه های مختلف صنعتی به وفور به چشم می خورد. صنایعی مانند نفت، گاز، پتروشیمی، صنایع غذایی و صنایع خودرو سازی نیازمند ماشین آلات صنعتی و ابزار آلات بسیار دقیق و حساس می باشند. پیشرفت های تکنیکی اخیر در کنترل فرآیند و اندازه گیری پارامتر های مختلف صنعتی از قبیل فشار،دما و جریان و… باعث افزایش کیفیت محصولات و کاهش هزینه های تولید گردیده است.

مزایای اتوماسیون صنعتی

  1. تکرار پذیری فعالیت ها و فرآیند ها
  2. افزایش کیفیت محصولات تولیدی
  3. افزایش سرعت و کمیت تولید
  4. کنترل کیفیت دقیقتر و سریعتر
  5. کاهش پسماند های تولید و ضایعات
  6. افزایش بهره وری واحد های صنعتی
  7. بالا بردن ضریب ایمنی برای نیروی انسانی و کاستن از فشارهای روحی و جسمی

در حال حاضر هدف اصلی واحد های صنعتی ارتقای سطح کیفیت و کمیت محصولات تولیدی می باشد. مدیران صنایع نیز تمام سعی خود را جهت رسیدن به این هدف مهم متمرکز می کنند. برای افزایش کیفیت و کمیت یک محصول، باید از ماشین آلات  پیشرفته و اتوماتیک استفاده کرد. ماشین آلات صنعتی که بیشتر مراحل کاری آن ها به صورت خودکار انجام شود و اتکای آن به عوامل انسانی کمتر باشد. چنین ماشین آلاتی برای کارکرد صحیح نیاز به یک بخش فرمان خودکار دارند.که معمولا از یک سیستم کنترل قابل برنامه ریزی در این بخش استفاده می گردد.بخش کنترل قابل برنامه ریزی مطابق با الگوریتم کاری ماشین،برنامه ریزی شده و می تواند متناسب با شرایط لحظه ای به عملگر های دستگاه فرمان داده و در نهایت ماشین را کنترل کند.

جمع آوری اطلاعات در فرآیند های صنعتی با استفاده از سنسورها یا حسگرها صورت می گیرد. این حسگرها به منزله ی چشم و گوش یک سیستم کنترلی عمل می کنند.امروزه در بسیاری از ماشین آلات صنعتی استفاده از سنسور ها امری متداول می باشد.تا جایی که عملکرد خودکار یک ماشین را می توان با تعداد سنسورهای موجود در آن درجه بندی کرد.وجود سنسورهای مختلف در فرآیند اتوماسیون به اندازه ای مهم می باشد که بدون سنسور هیچ فرآیند خودکاری شکل نمی گیرد.بنابراین سنسورها یکی از اجزای لاینفک سیستم های اتوماسیون صنعتی می باشند.

مانیتورینگ

یکی دیگر از مباحث مهم و مرتبط با اتوماسیون صنعتی،مانیتورینگ می باشد.امروزه مانیتورینگ یکی از نیازهای اساسی بسیاری از صنایع به خصوص صنایع بزرگ می باشد.بسیاری از صنایع بزرگ مانند صنایع پتروشیمی،صنایع تولید انرژی،صنایع شیمیایی و…بدون استفاده از سیستم مانیتورینگ قادر به ادامه کار خود نیستند. مانیتورینگ عبارت است از جمع آوری اطلاعات مورد نظر از بخش های مختلف یک واحد صنعتی و نمایش آن ها با فرمت مورد نظر برای رسیدن به اهداف زیر می باشد:

  • نمایش لحظه ای وضعیت ماشین آلات صنعتی و دستگاه ها
  • نمایش و ثبت پارامترهای مهم و حیاتی یک سیستم
  • نمایش محل خرابی و زمان وقوع ایراد در هریک از اجزای سیستم
  • نمایش و ثبت آلارمهای مختلف در زمان های بروز خطا در سیستم
  • نمایش پروسه های تولید با استفاده از ابزارهای گرافیکی مناسب
  • امکان تغییر برخی از فرایندهای کنترلی از طریق برنامه مانیتورینگ
  • ثبت اطلاعات و پارامترهای مورد نظر مدیران مانند زمان های کارکرد،میزان تولید،میزان مواد اولیه مصرفی،میزان انرژی مصرفی و…

 

 

0 لایک
نوشته قبلی نوشته بعدی

یک دیدگاه بگذارید

جدیدترین مطالب
جدیدترین تصاویر
×