دستگاه پر کن بسته بندی را میتوان به صورت زیر تعریف کرد:
این دستگاه وسیله ای برای پرکردن حجم متناسبی از محصولات جامد که شامل محصولات (پودری و گرانولی) یا مایعات با ویسکوزیته و چگالی های مختلف در بسته های  فلزی، پلاستیکی، شیشه ای یا انواع پاکت ها با جنس های متفاوت و متنوع است.

ما در زندگی روزمره خود به صورت مکرر در حال استفاده از محصولات دستگاه های پرکن هستیم و عدم استفاده دستگاه های پرکن برای تولید کنندگان غیر قابل تصور است. تمامی تولید کنندگان صنعت دارویی، غذایی و آرایشی بهداشتی، شیمیایی برای بسته بندی و ارائه محصولات خود به مشتریان از این نوع دستگاه ها استفاده می کنند و امروزه با توجه به رشد صنعت بسته بندی و جایگاهی که این صنعت در جهان پیدا کرده است، استفاده از این دستگاه ها یک امر ضروری و غیر قابل انکار می باشد.

با ترقی کشورها وگذر زمان امورات  بسته بندی روز به روز پیشروی چشم گیری دارد، اگر تولید کنندگان برای محصولات خود به فکر بسته بندی منحصر به فرد نباشند، قطعا از صحنه رقابت میان تولید کنندگان مشابه خود حذف خواهند شد. این دستگاه ها باعث کاهش خطای نیروی انسانی می گردند، که در این صنعت بسیار مهم است زیرا در این صنعت تمامی بسته ها باید به یک شکل و با یک وزن یکسان باشند در غیر این صورت مشتریان و همچنین تولید کنندگان متضرر می گردند. استفاده ازانواع دستگاه های بسته بندی مانند دستگاه پرکن منجر به کاهش آلودگی می شوند، که در صنعت غذایی، دارویی، آرایشی بهداشتی، این امر بسیار ضروری است که، این آلودگی به کمترین مقدار ممکن برسد و همچنین منجر به افزایش سرعت کار و افزایش بهره وری می شود.

انواع دستگاه های پرکن
  1. دستگاه پرکن جامدات

در ادامه تصویر دستگاه پرکن جامدات را ملاحظه می فرمایید.

  1. دستگاه پرکن مایعات

در ادامه تصویر دستگاه پرکن مایعات را ملاحظه می فرمایید.

 

هر یک از این موارد شامل انواع مختلفی از دستگاه ها هستند که با توجه به نوع محصول، ویسکوزیته محصول (مقاومت مواد در برابر جاری شدن را ویسکوزیته می گویند.) چگالی و حالت محصول (جامدات شامل: پودری و گرانولی، مایعات شامل: رقیق، نیمه غلیظ، غلیظ، مایعات با قطعات جامد، مایعات کف کننده، مایعات اسیدی) دسته بندی می شوند.

دستگاه پرکن از نظر عملکرد در نمونه های دستگاه پرکن تمام اتومات، نیمه اتومات و دستی قابل ارائه می باشند. نمونه های دستی آن بیشتر در کسب و کار های کوچک خانگی و کارگاهی مورد استفاده می گیرند. قیمت نمونه های دستی از نمونه های نیمه اتومات و تمام اتومات آن پایین تر است ولی نباید انتظار دقت و سرعت بالا را از آن ها داشت. نمونه های نیمه اتومات و تمام اتومات آن بیشتر در صنایع تولیدی مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین در صورت نیاز امکان نصب تجهیزات جانبی بر روی دستگاه مثل درب بند، تاریخ زن و افزایش تعداد نازل محصول و غیره مطابق با نیاز مشتری وجود دارد. همچنین برق مصرفی این دستگاه ها می تواند تک فاز و سه فاز باشد، که متناسب با نیاز مشتری قابل انتخاب و سفارش است.

ماشین آلات پر کن چگونه کار می کنند؟

ماشین آلات پر کن چگونه کار می کنند؟

این دستگاه ها دوز محصول را به روش های مختلف اندازه گیری می کنند که این اندازه گیری در برخی از دستگاه ها کاملا دقیق و در برخی حدودی و به صورت حجمی صورت می گیرد. دستگاه پرکن صنعتی محصول را با فشار بالا به داخل بطری یا پاکت وارد می کند، قبل از پر کردن محصول باید هوای داخل بطری یا پاکت گرفته شود و در مواردی حتی بطری ها شسته می شوند. در واقع وقتی میزان فشار مخزن برابر با هوای موجود در بطری یا پاکت باشد، محصول جریان پیدا می کند. جریان محصول بسته به حالت آن دارد که محصول حالت جامد (گرانولی، پودری) دارد و یا مایع است (حالت رقیق یا غلیظ). در نمونه های بسیار غلیظ از سیلندر پیستون استفاده می کنند تا محصول راحت تر جریان پیدا کند یا حتی گاهی محصول را جهت پر کردن گرم می کنند که روان شود.

در داخل دستگاه پرکن صنعتی، سنسوری وجود دارد که پاکت یا بطری ها را شناسایی می کند. سپس محصول به وسیله قیف یا نازل (که نوع این نازل باید متناسب با نوع محصول باشد.) به داخل پاکت یا بطری ها ریخته می شود. در محصولات پودری، پرکن های توزینی مورد استفاده قرار می گیرند و درمورد مایعات، محصول توسط یک نازل به داخل کیسه یا بطری پمپ می شود. قبل از پر کردن نیاز هست که هوای درون پاکت یا بطری گرفته شود، که از جابه جایی آن جلوگیری گردد. این تخلیه گاز  توسط روش اتمسفر اصلاح شده (MAP) با تزریق گاز انجام می شود. برای این کار معمولاً به کمک ازت، اکسیژن درون پاکت را جابجا می کنند.

در نمونه دستگاه پرکن اتوماتیک معمولا از سیستم plc استفاده می شود. این سیستم در واقع یک کنترلر است که قابلیت برنامه ریزی دارد، مصرف کننده آن می تواند تنظیمات لازم را به صورت داده هایی روی دستگاه اعمال کرده تا خروجی مورد نظر نمایش داده شود. وظیفه این دستگاه اندازه گیری درست و ریختن محصول در داخل پاکت یا بطری ها می باشد. بسته بندی حجمی با دستگاه های بسته بندی پیمانه ای و بسته بندی وزنی با دستگاه بسته بندی تک توزین، دو توزین، چهار توزین و غیره انجام می گیرد. قیمت دستگاه حجمی از دستگاه توزین دار مناسب تر است، ولی دقت وزنی در دستگاه های توزینی بسیار بالا تر می باشد.

برای انتخاب دستگاه پرکن به چه نکاتی باید دقت کنیم:
  1. از دستگاه خود چه نوع عملکردی (تمام اتومات، نیمه اتومات، دستی) را انتظار دارید؟

انتخاب نوع عملکرد دستگاه پرکن بستگی به این امر دارد که شما از این دستگاه در چه محیطی قصد دارید استفاده کنید.

    2. قصد پر کردن چه نوع محصولی را در ظروف بسته بندی دارید؟

برای انتخاب درست دستگاه مورد نظر خود حتما با مشاوران ما در این خصوص در ارتباط باشید، زیرا اگر دستگاه متناسب با نوع محصول و جنس بطری ها و رول های بسته بندی شما نباشد، فرآیند تولید شما به طور کامل مختل شده و مت

ضرر می شوید. پس هنگام مشاوره نیاز است اطلاعات کافی در مورد محصول خود داشته باشید.

هدف از این امر پیشنهاد مناسب ترین دستگاه به خریداران هم از نظر کیفیت و کارایی و هم از نظر اقتصادی می باشد.

  1. ظرفیت تولید در دقیقه مورد نیاز شما چقدر است؟  تولید شما در چه سطحی (خانگی، کارگاهی یا در سطح صنعتی) است؟

مثلا برای تولید روزانه کمتر از 2000 عدد، دستگاه پرکن نیمه اتومات برای شما مناسب خواهد بود و نیازی به هزینه بیشتر و تهیه دستگاه تمام اتومات نیست.

  1. چه مکانیسمی برای پر کردن محصول شما مناسب تر است؟

که این امر بستگی به حالت محصول شما دارد که از روش ثقلی، پمپی، سیلندر پیستونی، حجمی یا توزینی و غیره استفاده شود. مکانیسم پر کردن هر دستگاه نوع دستگاه های پر کن را مشخص می کند.

برای تعیین نوع نازل دستگاه خود نیاز است در مورد اندازه و شکل ظاهری ظرف و دهانه ظرف، زاویه دهانه ظرف، ظرف شما از ته پر شود یا نه، نوع محصول و غیره اطلاعات کاملی داشته باشید.

 

نحوه نگهداری و ایمنی دستگاه پر کن
  1. به علت اینکه این دستگاه ها بیشتر برای پر کردن مواد غذایی، دارویی، آرایشی و بهداشتی، مواد شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرند، نیاز است که دستگاه در محیطی کاملا بهداشتی و به دور از هر نوع آلودگی قرار گیرد.
  2. اگر ماشین آلات پرکن در محیط های صنعتی مرطوب قرار دارد نیاز است دائما شست و شو گردند.
  3. اگر دستگاه برای پر کردن مواد شیمیایی و انفجاری مورد استفاده قرار می گیرد، حتما باید دستگاه را بیمه حوادث نمود، همچنین رعایت نکات ایمنی محیطی و برقی بسیار لازم و ضروری است.
  4. جنس بدنه دستگاه شما باید متناسب با محصول شما باشد زیرا برخی از محصولات می توانند موجب خوردگی و زنگ زدگی دستگاه شوند که این امر موجب آلودگی می شود و با اصول سازمان غذا و دارو مغایرت دارد. برای جلوگیری از این اتفاق نیاز است که جنس بدنه دستگاه شما از استنلس استیل 304 نگیر مرغوب باشد.