ردمعرفی انواع دستگاه بسته بندی

یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در میزان فروش و کسب سود، نوع بسته بندی است. بسته بندی یکی از مهم‌ترین مراحل کسب‌وکار است که اگر به آن توجه شود، علاوه بر حفظ محصول و سلامت آن می‌توان با آن برای محصول خود، مشتریان دیگر را نیز جذب کرد.امروزه بسته بندی محصولات در بازار رقابتی نقش بسیار مهمی دارد.در قدم اول بسته بندی محصولات یک پوشش محافظتی هستند ولی در قدم دوم اینگونه به نظر میرسد که فروشنده خاموش می باشد چون ظاهر و بسته بندی جذاب به شدت مشتری را جذب میکند.محصول تولید شده اگر بسته بندی زیبایی نداشته باشد حتی اگر نوع محصول از جنس مرغوب باشد،فروش چندان زیادی نخواهد داشت.

چرا بسته بندی اهمیت دارد؟

گفتیم که یک بسته بندی خوب و هوشمندانه می‌تواند علاوه بر حفظ محصول در برابر آسیب‌ها، فروش آن را بیشتر کند. بسته بندی نقش مهمی در فرآیند بازاریابی ایفا می‌کند. طی تحقیقات انجام‌شده، بسته بندی یکی از موثرترین راه‌ها برای بازاریابی محصولات است. شکل خاص بسته بندی و حالت انحصاری آن در برندسازی شرکت‌ها نقش مهمی دارد. همچنین یک بسته بندی خوب و خلاق می‌تواند علاوه بر حافظت از محصول؛ محصول را تبلیغ و دیگر خریداران را جذب کند. در نتیجه شرکت‌ها برای بسته بندی محصولات خود از دستگاه‌ها و روش‌های مختلفی کمک می‌گیرند.

انواع بسته بندی محصولات

بسته بندی محصولات مختلف بستگی به ماهیت آن محصول دارد.جنس محصول نیز در نوع و روش بسته بندی ان نقش مهمی دارد. برای مثال اگر محصولی که بسته بندی می‌کنید، شکستنی باشد باید بسته بندی آن به شکلی باشد که محصول را در برابر نیروهایی که باعث شکستن آن می‌شوند، حفظ کند.

به چه دستگاهی دستگاه بسته بندی گفته می‌شود؟

دستگاه بسته بندی صرفا به دستگاهی گفته نمی‌شود که به تنهایی یک محصول را بسته بندی کند. بلکه به تمام دستگاه‌هایی که مراحل بسته بندی محصولات مختلف را تکمیل می‌کنند دستگاه‌ بسته بندی گفته می‌شود. به طور کلی در مراحل بسته بندی محصولات مختلف با دستگاه‌های زیر سروکار داریم:

  • دستگاه‌های جمع‌آوری محصول
  • دستگاه‌های اختصاصی برای محصولات خاص نظیر داروها
  • دستگاه‌های مخصوص درپوش‌گذاری بطری‌ها و آب‌بندی کردن آن‌ها
  • دستگاه‌های مخصوص بسته بندی با ظرف‌های یک بار مصرف
  • دستگاه‌های کارتن‌زنی
  • دستگاه‌های لیبل‌زنی مثل دستگاه چاپ و مهرزنی
  • دستگاه‌های مخصوص ضدعفونی و استریلیزه‌کردن محصولات
  • دستگاه‌های خشک‌کن و سردکننده
  • ماشین‌آلات مخصوص نقل و انتقال محصولات
  • دستگاه‌های پرکن برای محصولات جامد؛ مایع و گازی
  • دستگاه مخصوص پرکردن جعبه‌ها و کارتن‌ها
  • ماشین‌های برش
  • دستگاه‌های مخصوص بسته بندی برای مثال بسته بندی کششی، بسته بندی کوچک و باندینگ

 

دستگاه استرچ کش

دستگاه استرچ کش دستگاهی است که برای بسته بندی محصولات از سلفون استفاده می‌کند.استرج کش یکی از انواع دستگاه های بسته بندی برای پوشش دهی است که برای بسته بندی یا سلفون کشی ظرف های حاوی مواد غذایی مختلف مثل محصولات گوشتی،سبزیجات،میوه،ماهی،سالاد و…استفاده می شود.این دستگاه برای سلفون کشیدن مواد غذایی در رستوران ها و هایپر ها و همچنین برای مصارف خانگی استفاده و کاربرد دارد. این دستگاه‌ها در مدل‌های مختلف دستی، رومیزی و صنعتی در بازار موجود هستند. صاحبان کسب‌وکارها می‌توانند با توجه به ابعاد و حجم محصولات خود دستگاه مورد نیاز خود را خریداری کنند.برای مصارف خانگی یا فروشگاهی،از مدلهای کوچک و دستی دستگاه سلفون کش استفاده می شو.برای مثال از دستگاه استرج کش رومیزی برای سلفون کشی محصولاتی مانند گوشت،میوه و سبزیجات استفاده می شود.دستگاه استرج کش مجهز به یک طراحی عالی می باشد که برای کسب و کارهایی مانند رستوران،قنادی و …طراحی و تولید شده  و به یک تیغه فلزی مجهز می باشد که دندانه های ریز است که سلفون را به آسانی برش می دهد.دستگاه استرج کش در کسب و کارهایی مانند قصابی،رستوران ها و طباخی ها،قنادی،صنایع بسته بندی قارچ،گوشت،مرغ و…که در تیراژ زیاد از بسته بندی های سلفون استفاده می شود.

دستگاه دوخت گونی

دستگاه دوخت گونی یک دستگاه  دستی قابل حمل و یا در مدل دیگر صنعتی و بزرگ است که برای دوختن انواع کیسه های کوچک و بزرگ(مواد شیمیایی،کود شیمیایی،خوراک دام،دانه ها و محصولات غذایی) به کار می رود.در صنعت برای جلوگیری از رسیدن رطوبت به محصولات آسیب‌پذیری نظیر آرد از گونی استفاده می‌شود. پس از اینکه گونی از محصول پر شد، باید لبه آن دوخته شود که برای این منظور می‌توان از دستگاه دوخت گونی کمک گرفت. دستگاه دوخت گونی دستگاهی است که در هم می‌توان آن را به صورت دستی و هم به صورت صنعتی استفاده کرد از این دستگاه می‌توان برای دوخت گونی‌های مختلف آرد، کودهای شیمیایی، خوراک دام و طیور و همچنین گونی غلات از آن استفاده کرد.

نحوه ی کار سرکیسه دوز به این صورت است که به طور متوسط در هر ۵ ثانیه یک کیسه را دوخت می زند.نحوه ی عملکرد این گونی دوزها مانند چرخ های خیاطی است که با سوزن از بالا به پایین دوخت را انجام میدهد.بعضی از این دستگاه ها به صورت دستی عمل میکند و باید با فشار نیروی دست عملیات دوخت را انجام دهد.دستگاه دوخت گونی دارای سوزن های مختلف با اندازه های مختلف می باشد که باعث می شود بتوانیم هر کیسه ای را دوخت بزنیم.

معرفی انواع دستگاه بسته بندی: دستگاه دوخت پلاستیک

در معرفی انواع دستگاه بسته بندی، دستگاه دوخت پلاستیک یکی دیگر از دستگاه‌های پرکاربرد در زمینه بسته بندی محصولات است. دستگاه دوخت پلاستیک در ۴ مدل وجود دارد که شامل موارد زیر هستند:

  • دستگاه دوخت پلاستیک دستی
  • دستگاه دوخت پلاستیک پدالی
  • دستگاه دوخت پلاستیک پنوماتیک
  • دستگاه دوخت پلاستیک اتوماتیک

دستگاه تاریخ زن و جت پرینتر

یکی دیگر از انواع دستگاه‌های پرکاربرد در بسته بندی محصولات، دستگاه تاریخ زن یا همان جت پرینتر است. از دستگاه تاریخ زن برای درج تاریخ تولید محصول روی بسته بندی آن استفاده می‌شود. دستگاه جت پرینتر در سه مدل صنعتی، حرارتی و تماسی در بازار وجود دارد. دستگاه تاریخ زن تماسی خود به سه نوع استامپی، رولی و حرارتی تقسیم می‌شود.

دستگاه وکیوم و شیرینگ

 یکی دیگر از انواع دستگاه‌هایی است که برای بسته بندی محصولات از آن استفاده می‌شود. این دستگاه فیلم شیرینگ را که ممکن است از جنس نایلون، سلفون و یا لفاف باشد، به کمک حرارت به دور تا دور محصول پیچانده می‌شود. استفاده از این دستگاه باعث کاهش هزینه‌های بسته بندی می‌شود. همچنین بسته بندی با دستگاه وکیوم و شیرینگ استحکام بالایی برای محافظت از محصول شما ایجاد می‌کند.

ظروف بسته بندی

ظروف بسته بندی از معروف‌ترین و همچنین شناخته‌ترین راه‌ها برای بسته بندی محصولات هستند. برای بسته بندی مواد غذایی در ظروف یک بار مصرف پلاستیکی می‌توان از دستگاه سیل کمک گرفت که یکی دیگر از دستگاه‌های مربوط به فرآیند بسته بندی است.

 

 

بسته بندی مواد غذایی

بسته بندی پلاستیکی مواد غذایی

دستگاه پرکن حبوبات و مایعات

دستگاه پرکن ویژگی های خوب بسیاری دارد به همین دلیل همواره  افراد زیادی از این دستگاه در فعالیت های صنعتی خود استفاده می کنند.بی شک این دستگاه  تحول بسیار زیادی در صنعت ایجاد کرده است.

دستگاه سیل

یکی دیگر از تجهیزات بسته بندی و پلمپ دستگاه سیل میباشد که برای بسته بندی انواع ظروف پلاستیک و شیشه ای مانند لیوان های یکبار مصرف ، بطری آب ، ابمیوه و… استفاده میشود.این دستگاه برای کاهش خطر دستبرد و دسترسی غیر مجاز در رابطه با کالا و محصول مورد نظر اتفاق بیفتد. 

سخن آخر

در این مطالب به معرفی انواع دستگاه بسته بندی که مراحل بسته بندی محصولات مختلف را تکمیل می‌کنند پرداختیم. استفاده از دستگاه‌های بسته بندی، باعث بهبود کارآیی و همچنین تسریع روند بسته بندی می‌شود. همچنین استفاده از این دستگاه‌ها برای بسته بندی محصولات، باعث می‌شود فرآیند بسته بندی با دقت هرچه تمام انجام شود و کیفیت بسته بندی محصول را بالا می‌برد.

همچنین استفاده از این دستگاه‌ها کارکنان را از در معرض عوامل زیستی مختلف قرارگرفتن، ایمن می‌کند. در مواردی که محصول مواد دارویی یا مواد غذایی باشد، احتمال برخورد محصول با دست کارکنان و آلوده‌شدن آن کاهش می‌یابد.