از دستگاه نوار نقاله جهت حمل و انتقال مواد استفاده می شود که با نام هایی چون تسمه نقاله و کانوایر نیز شناخته می شود. در صنایع مختلف نوار نقاله کاربرد متنوعی خواهد داشت. در کل در کارخانجات تولیدی و صنایع بسته بندی به کمک نوار نقاله محصولات جابجا و منتقل می گردند. نوار نقاله ها در عملیات انتقال و جابجایی مواد سنگین و حجیم نیز بسیار کاربردی می باشند. در صنایعی که حمل مواد اولیه و محصولات در مسیرهای طولانی انجام می شود بهترین گزینه برای جابجایی مواد، کانوایر خواهد بود. در برخی فواصل همچنین نیاز به شیب دار نمودن نوار نقاله وجود خواهد داشت تا مواد با سرعت بیشتر و کیفیت بهتر حمل گردند.

عملکرد نوار نقاله یا تسمه نقاله

نوار نقاله بخشی از سیستم های انتقال مواد در صنعت به شمار می آید. عملکرد دستگاه نوار نقاله یا همان تسمه نقاله وابسته به دو یا چند قرقره درامز یا طبل می باشد و در واقع این قرقره ها بایستی به صورت مداوم روی یک حلقه بسته، دوران داشته باشند. انجام این کار به وسیله تعداد زیادی از قلاب ها، چرخ دنده ها، سطل ها و کمربند های لاستیکی پهن صورت می گردد. پس از آن کمربند به وسیله مجموعه ای از غلتک ها در ادامه مسیر منتقل خواهند شد.

کاربرد نوار نقاله

به دلیل کاربرد بالای نوار نقاله سرویس و مراقب نوار نقاله بایستی مورد توجه زیادی قرار گیرد. نوار نقاله ها در مراکز مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. که از بین این مراکز می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • یکی از نوار نقاله های بسیار پرکاربرد نوار نقاله بارگیری می باشد که در باربری های اتوماتیک مورد استفاده قرار می گیرد.
  • نوار نقاله بارگیری در زمینه بارگیری کامیون های پایین تر از محل بارگیری نیز کاربرد خواهد داشت.
  • به طور معمول در فروشگاه ها در قسمت پیشخوان چک کردن محصولات به منظور حرکت اقلام خرید از کمربندهای نقاله استفاده می شود.
  • نوار نقاله در مواردی چون حرکت پیاده رو یا پله برقی در حمل انسان ها نیز کاربرد خواهد داشت.
  • علاوه بر آن در اکثر خطوط تولید و صنایع مونتاژ از نوار نقاله استفاده می شود.
  • طراحی و ساخت نوار نقاله ها بسته به نیاز مشتری و نحوه کاربرد آن ها با ابعاد و اندازه های متنوع و نیز با جنس درخواستی مشتری انجام می گردد.

انواع دستگاه نوار نقاله

به طور کلی نوارنقاله ها در انواع اصلی زیر موجود می باشند:

  1. نوار نقاله بارگیری
  2. نوار نقاله ناودانی
  3. نوار نقاله چرخشی
  4. نوار نقاله غلطکی
  5. نوار نقاله زنجیری
  6. تسمه نقاله شیب دار
  7. تسمه نقاله تسمه ای
  8. نوار نقاله تسمه نقاله مغناطیسی
  9. تسمه نقاله ثقلی
  10. تسمه‌های نقاله سیم دار بدون سیم عرضی
نوار نقاله بارگیری

نوار نقاله بارگیری را می توان یکی از پرکاربردترین نوارهای نقاله به شمار آورد که از موارد استفاده آن می توان به انواع کارخانه ها و صنایع علی الخصوص کارخانه های سیمان و مواد معدنی اشاره نمود. با استفاده از نوار نقاله بارگیری، انتقال و بارگیری مواد با سرعت بیشتری انجام خواهد شد و به نیروی انسانی کمتری نیز نیاز می باشد.

کانوایر ناودانی

نوار نقاله ناودانی دارای ظاهری شبیه به ناودان می باشد، که از بخش های مختلف اعم از سر نقاله، وسط نقاله، پایه های نقاله می باشد. با استفاده از این دستگاه می توان اجسام را از یک سطح به سطح دیگر منتقل کرد. این نوار نقاله عموماً جهت حمل و نقل مواد و محصولات در بین طبقات مورد استفاده قرار می گیرند. نوار نقاله ناودانی از چندین بخش مختلف اعم از سر نوار نقاله، ته نوار نقاله، سازه میانی نوار نقاله، پایه رولیک نوار نقاله، درام نوار نقاله و رولیک نوار نقاله که در نوار نقاله ناودانی معمولاً پایه های رولیک ها که آن ها هم از ناودانی با گریدها و ابعاد گوناگون هستند، بر روی شاسی اصلی پیچ می شود. این مدل از نوار نقاله دارای یک محیط بسته دایره ای می باشد، که حول یک مسیر ثابت در حال گردش می باشد، و به هنگام چرخش کالاها و اجسام مختلفی را در طول مسیر جا به جا می کند. نوار نقاله ناودانی در سیستم حمل معادن، تولید شن و ماسه، صنایع متالوژی، صنایع غذایی، صنایع بسته بندی و… استفاده می شود.

مزایای نوار نقاله ناودانی
  • نوار نقاله درجه یک با استفاده از مواد اولیه ای که کاملاً خالص تولید می شود.
  • قدرت کشش بالایی داشته باشند.
  • مقاوم در برابر ضربه
  • جا به جایی و حمل کالاهایی با وزن بالا

کانوایر غلطکی (رولیکی)

نوار نقاله صنعتی غلطکی که در بین دو ریل موازی کانوایر ثابت شده اند، تشکیل می شود. حرکت اجسام بر روی کانوایر غلطکی با چرخش غلطک ها انجام می شود، که با چرخش غلطک ها اجسام بر سطح کانوایر به جلو رانده می‌ شوند. کانوایر غلطکی ممکن است، از نوع دستی یا گرانشی باشد. کانوایر غلطکی به عنوان ساده ترین نوع سیستم های نقاله می باشد. از کانوایر های غلطکی می‌ توان جهت جا به جایی بسته ها در فرودگاه یا ادارات پست، بارگیری کالا در اسکله یا در خطوط مونتاژ مورد استفاده قرار می گیرند.

 

کانوایر زنجیری

نوار نقاله زنجیری در صنایع تولیدی، صنایع راه و ساختمان و معدن، سیمان، فولاد، صنایع غذایی و انبارداری ها کاربرد خواهد داشت. این نوع از دستگاه نوار نقاله دارای سطح جا به جا کننده ای از زنجیره های فلزی است. ساخت این دستگاه ها با عرض سطح نواری متناسب با ابعاد بسته های مورد جابجایی انجام خواهد شد. استفاده از نوار نقاله زنجیری در مسیرهای بلند به صورت ثابت استفاده می شود اما در مسیرهای کوتاه جای گذاری آن ها به شکل قابل حمل می باشد. ترتیب حرکت زنجیره ها به کمک یک موتور انجام می شود.به طور معمول جابجایی مواد خام با وزن و سایندگی بالا و محصولات چرب و روغنی اکثر اوقات در صنایع غذایی مانند خط تولید و بسته بندی قند و شکر، حبوبات و … مشکلاتی را به همراه خواهد داشت.

کاربرد نوار نقاله زنجیری

نوار نقاله زنجیری تنها به منظور جابجایی بارهای بسته بندی در انواع مختلف بسته های کارتنی، کیسه های گونی، عدل و… مورد استفاده قرار می گیرد.تسمه نقاله های مقاوم در مقابل سایش و روغن می توانند در زمینه کمک به تولیدکنندگان صنایع مختلف بسیار مفید خواهند بود. نوار نقاله های دارای قابلیت رسانای بالا به منظور جلوگیری از جرقه و آتش سوزی به کار برده می شوند. علاوه بر آن جهت جابجایی در زوایای شیب دار کارخانجات نیز نوار نقاله آجدار بسیار کاربردی خواهد بود.

 

 

کانوایر مغناطیسی

نوار نقاله مغناطیسی از جمله تجهیزات انتقال مواد می باشد، که شما می توانید برای منتقل کردن آهن و فولادها از آن استفاده کنید. فلزاتی که قابلیت جذب شدن دارند، توسط این نقاله جذب می شود، و به حرکت درمی‌ آید. دستگاه های کانوایر مغناطیسی در دو مدل نوار ثابت و نوار متحرک طراحی و ساخته می‌ شوند. از این دستگاه می توانید جهت منتقل کردن قطعات آهنی یا قطعات حاوی آهن استفاده کنید. بر سطح بستر کانوایر مغناطیسی آهنرباهایی قرار گرفته است، که قطعات حاوی آهن را به خود جذب می کند. به این ترتیب می‌ توان این قطعات را با دقت بالا و نیز به صورت عمودی جابجا کرد. از نوار نقاله های مغناطیسی جهت جذب تراشه‌ های آهنی در هنگام ماشین کاری نیز استفاده می‌ شود.

کاربردهای مگنت کانوایر
  • خطوط انتقال مواد
  • خطوط بسته بندی
  • خطوط بازبافت

 

نوار نقاله دستچین

این نوع از کانوایر در زمینه بازرسی و دستچین کردن انواع حبوبات در خطوط بسته بندی حبوبات مورد استفاده قرار می گیرد و می توان آن را نوار نقاله ای پرکاربرد دانست. به منظور ریختن محصول بر روی نوار نقاله، یک مخزن ویبره بر روی آن وجود خواهد داشت. مسیر حبوبات به خوبی توسط اپراتور تحت نظر خواهد بود و طی مسیر بایستی اقدام به جدا نمودن و یا دستچین کردن ناخالصی ها، شن و یا خرده سنگ های داخل حبوبات نماید. از این رو حبوبات در انتهای مسیر به صورت دستچین خواهند بود و سنگریزه ای درون آن ها وجود ندارد و کاملا تمیز و آماده انتقال به مراحل دیگر می باشند.

کاربرد نوار نقاله دستچین

کاربرد نوار نقاله دستچین در قسمت های مختلف انواع خطوط تولید می باشد. به طور مثال در خط آماده سازی میوه ها و جداسازی آنها جهت اندازه و آماده کردن برای بسته بندی نیز می توان از این تسمه نقاله استفاده نمود. در نظر داشته باشید که تمامی مراحل کار نوار نقاله یا کانوایر قابل کنترل و تنظیم می باشد.

اجزای نوار نقاله

اجزای اصلی تشکیل دهنده ی نوار نقاله شامل موارد زیر می باشد، که در ادامه بر توضیح هر کدام خواهیم پرداخت.

  1. رولیک
  2. درام
  3. الکتروگیربکس
  4. شاسی فلزی
  5. لاستیک
  6. غلطک
  7. الکتروموتور
  8. دنده و زنجیر
·رولیک

یکی از مهم ترین اجزای دستگاه نوار نقاله که باید نوار نقاله را به حرکت در آورد، رولیک ها می باشند. رولیک ها در مدل های مختلفی (رولیک رفت، رولیک ضربه گیر، رولیک برگشت) طراحی  تولید می شوند، و با توجه به نوع رولیک عملکرد آن متفاوت خواهد بود.

·الکتروگیربکس

الکتروگیربکس یک قطعه ی مهم در بدنه ی دستگاه می باشد، که وظیفه ی تأمین نیروی محرک را برعهده دارد. تسمه های دستگاه با نیرویی که توسط الکتروگیربکس به آن ها وارد می شود، به گردش در می آیند.

·تسمه

تسمه دستگاه با توجه به نیاز مشتریان در انواع مختلفی تولید می شود، و حتی برای انجام کاربردهای مختلف جنس ان متفاوت خواهد بود.

انواع تسمه نقاله
  1. تسمه لاستیکی
  2. تسمه نقاله آجدار
  3. تسمه نقاله با آج گریپ
  4. تسمه نقاله با آج v شکل
  5. تسمه pvc
  6. تسمه نقاله پارچه ای و نمدی
  7. تسمه فلزی
  8. تسمه pvg و…

استفاده از تسمه نقاله لاستیکی در صنایع غذایی، بهداشتی و دارویی به هیچ عنوان توصیه نمی شود، و بهتر است، در این صنایع از تسمه نقاله نوع پی وی سی استفاده کنید. تسمه هایی که به صورت پارچه ای یا نمدی می باشند، به جای pvc از پارچه یا الیاف کتان و پلی استر استفاده می شود. از این تسمه ها می توانید در صنایع غذایی و دارویی استفاده کنید.

·درام

درام قطعه ای استوانه ای شکل می باشد، که دائماً در حال چرخش می باشد، و با توجه به کاربرد آن ها در انواع مختلفی طراحی می شوند. در طراحی هر نوار نقاله  یک درام در بخش ابتدایی دستگاه و درام دیگر در قسمت انتهایی دستگاه قرار داده می شود.

 

 

نکته پایانی اینکه:

انواع نوار نقاله و کانوایر خاصی نیز وجود دارند که برای مصارف تخصصی طراحی و ساخته شده است و در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. از میان آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: