نوار نقاله از جمله تجهیزات حیاتی در صنایع مختلف با کاربرد های گسترده حمل و نقل و جابجایی مواد می باشد ، خوانندگان محترم در این مقاله با انواع این دستگاه ها و کاربرد های آن ها آشناخواهیم شد.

نوار نقاله یکی از اصلی‌ترین ابزارهای حمل و نقل مواد در صنعت است. این نوارها به صورت یک بستر مسطح و پهن بر روی چرخهایی حرکت می‌کنند و مواد مختلف را از یک نقطه به نقطه دیگر منتقل می‌کنند.

کاربردهای نوار نقاله در صنایع مختلف بسیار گسترده است. در بخش‌های مختلف مانند صنایع معدن، فولاد، سیمان، شیمیایی، غذایی و … از نوار نقاله استفاده می‌شود. برای مثال، در صنایع معدن، نوار نقاله برای حمل و نقل مواد معدنی از معدن به کارخانه استفاده می‌شود. در صنایع فولاد، نوار نقاله برای حمل و نقل قطعات فولادی به کارخانه و از کارخانه به انبار استفاده می‌شود.

از دیگر کاربردهای نوار نقاله می‌توان به حمل و نقل مواد غذایی مانند غلات، شکر، نمک و … اشاره کرد. همچنین در صنایع شیمیایی، نوار نقاله برای حمل و نقل مواد شیمیایی از یک محل به محل دیگر استفاده می‌شود.

استفاده از نوار نقاله در حمل و نقل مواد باعث صرفه‌جویی در زمان و هزینه می‌شود و عملیات حمل و نقل را سریع‌تر و ساده‌تر می‌کند. همچنین این روش حمل و نقل بسیار ایمن است و خطرات کار با دستگاه‌های سنگین را کاهش می‌دهد.

توضیح مختصر در مورد نوار نقاله…

دستگاه نوار نقاله که آن را به اسم های دیگری مانند کانوایر و یا تسمه نقاله نیز می شناسند. وسیله ای حمل کننده و سیستمی برای انتقال مواد هستندکه دارای استفاده های مختلف و متنوعی در صنعت های مختلف از جمله صنایع غذایی هستند.

به صورت کلی در کارخانه های تولیدی و صنعت بسته بندی از نوار نقاله ها به منظور جابجا کردن و انتقال دادن محصولات استفاده می شون. تسمه نقاله ها به خصوص در فرآیند جابجایی و انتقال دادن مواد سنگین با حجم بالا کارآمد می باشند. در کارخانه هاو تولیدی هایی که به منظور حمل و نقل مواد اولیه مسیرهایی طولانی باید طی شود، نوار نقاله ها در انتقال این مواد کمک بزرگی به حساب می آید. برای انجام انتقال مواد در برخی از فصل ها نیاز است تسمه نقاله دارای شیب شود تا جابجایی مواد با سرعت بیشتر و در شرایط مناسب تر انجام شود.

طرز عملکرد دستگاه نوار نقاله

تسمه نقاله قسمتی از سیستم های حمل و نقل و جابجایی مواد در صنعت می باشد. کارکرد این دستگاه به وسیله دو یا چند قرقره که بعضی مواقع به آن ها درامز یا طبلک نیز می گویند و به صورت پیوسته به روی حلقه ای بسته دور می زند، می باشد. تجهیزات لازم دستگاه برای این کار عبارتند از چرخ دنده ها، تعداد زیادی از قلاب ها، کمربند های لاستیکی، سطل ها. سپس کمربند به وسیله تعدادی از غلتک ها در طول مسیر هدایت می شود.

کانوایر( conveyor ) چگونه استفاده میشود؟

دستگاه کانوایر همان طور که توضیح داده شد دارای کاربرد های زیادی در صنایع متفاوت می باشد و از آن ها در بخش های مختلفی استفاده می شود. از جمله بخش ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • تسمه نقاله های بارگیری از انواع پرکاربرد این دستگاه می باشد. از آن برای حمل و نقل و انتقال هایی که به صورت خودکار انجام می شوند، استفاده می شود.
  • برای بارگیری کامیون هایی که مکان بارگیری از مکان پارک آن ها بالاتر است نیز از انواع تسمه نقاله های بارگیری استفاده می شود.
  • در فروشگاه ها در قسمت پیشخوان و صندوق برای حساب کردن اجناس خریداری شده، اکثرا از کمربندهای نقاله که متحرک هستند استفاده می شود.
  • برای جابجایی و حرکت دادن انسان ها نیز مانند پیاده رو های متحرک و پله های برقی نیز از تسمه نقاله ها استفاده می شود.
  • کانوایر ها هم چنین در خیلی از خط های تولید و صنعت های مونتاژ مورد استفاده قرار می گیرند.

این دستگاه ها بر اساس ویژگی ها و نوع استفاده مشتری در اندازه ها، اشکال و طرح های مختلف با جنس های متفاوت ساخته می شوند.

انواع دستگاه های کانوایر

نوار نقاله دستچین

این کانوایر در بخش های مختلف انواع تولیدی ها میتوان استفاده کرد، برای مثال در کارخانجات صنایع غذایی از کانوایر دستچین برای درجه بندی میوه ها هنگام آماده سازی مواد اولیه و یا آماده کردن میوه جات هنگام بسته بندی،قابل استفاده است.

در ضمن به منظور بررسی و دستچین نمودن حبوبات های مختلف در خط بسته بندی حبوبات، از نوار نقاله دستچین قابل استفاده است. این دستگاه مجهز به یک مخزن لرزاننده (ویبره) می باشد که فرآورده از درون آن بروی کانوایر ریخته می شود، فرد مسئول (اپراتور) کلیه مسیر عبور و حرکت حبوبات را تحت کنترل دارد. در طول مسیر این فرد فرصت لازم برای تشخیص و جداسازی سنگ ریزه ها، شن ها، ناخالصی ها و سایر مواد زائد را از حبوبات در اختیار دارد. همچنین در پایان مسیر حبوبات باید کاملا تمیز و فاقد هرگونه ناخالصی باشند و سپس به مرحله بعد انتقال یابند.

لازم به ذکر است که کلیه مراحل کار کانوایر دارای قابلیت تنظیم و کنترل کردن می باشد.

توضیحی مختصر در مورد کانوایر زنجیری

از جمله کاربرد های این دستگاه :

صنایع غذایی، صنایع انبارداری، صنایع راه و ساختمان و معدن، سیمان، فولاد، و صنایع تولیدی.

این دستگاه طوری ساخته شده است که سطح انتقال دهنده مواد آن ساخته شده از زنجیره های فلزی می باشد. عامل مشخص کننده عرض سطح انتقال دهنده مواد نیز بر اساس اندازه و حجم بسته هایی است که قرار است جابجا نماید.

در صورتی که تسمه نقاله در مسیری طولانی مواد را انتقال دهد، آن را به صورت ثابت در مکان مورد نظر قرار می دهند. چنانچه هدف جابجایی مواد در مسیری کوتاه باشد، می توان تسمه نقاله را به صورت متحرک و قابل جابجایی تعبیه نمود. تعیین ترتیب حرکت زنجیره ها نیز به وسیله موتور انجام می شود.

کاربرد کانوایر زنجیری چیست؟

از این نوار نقاله برای حمل و نقل و انتقال بار های بسته بندی شده به صورت های مختلف می باشد. مانند بسته بندی ها در کیسه های گونی، کارتنی و غیره.

در صنایع غذایی از این مدل دستگاه در خطوط تولید و بسته بندی محصولاتی مانند حبوبات و شکر و قند استفاده می شود. هم چنین در این صنعت برای حمل و نقل مواد اولیه با وزن سنگین، فرآورده های چرب و مواد اولیه با سایندگی زیاد مشکلاتی وجود دارد. لذا استفاده از انواع

کانوایر های مقاوم به سایش و چربی، برای حل این مشکل به تولید کنندگان صنایع غذایی کمک قابل توجهی نموده است.

هم چنین تسمه نقاله های با ویژگی های رسانایی زیاد به منظور جلوگیری از جرقه و احتراق طراحی و تولید می شوند.

تسمه نقاله های ساخته شده به صورت آجدار نیز موجود می باشند که برای حمل و نقل مواد و محصولات در بخش های شیب دار مسیر کاربرد فراوانی دارند.