تاریخچه نوار نقاله 

نخستین نوار نقاله در قرن نوزدهم مورد استفاده قرار گرفت. در سال ۱۸۹۲، توماس رابینز اقدام به اختراع مجموعه‌ای از محصولات کرد که منجر به توسعه و استفاده تسمه نقاله در معادن برای جا به جایی مواد معدنی از قبیل: زغال‌سنگ، سنگ معدن و … شد. در سال ۱۹۰۱ ساندویک اقدام به ساخت و تولید تسمه نقاله استیل کورد (تسمه نقاله فولادی) کرد. در سال ۱۹۰۵ ریچارد ساتکلیف نخستین تسمه نقالهٔ ویژه برای حمل و جا به جایی زغال‌سنگ در معادن را تولید و عرضه کرد که منجر به انقلاب صنعتی بزرگی در صنعت معدن شد. در سال ۱۹۱۳ هنری فورد خطوط مونتاژ تسمه نقاله را در مجموعهٔ کارخانه اتومبیل سازی فورد راه‌اندازی کرد. در سال ۱۹۷۲ “جامعه فرانسه REA” طولانی‌ترین سامانه انتقال از طریق نوار نقاله را به طول ۱۳٫۸ کیلومتر ایجاد کرد. در سال ۱۹۵۷ شرکت لاستیک سازی گودریچ در آمریکا اقدام به تولید و عرضه نوعی از تسمه نقاله نمود که تا رسیدن به سامانه تسمه نقالهٔ انبوه ادامه داشت. این سامانه با داران بودن یک پیچ کمتر، عمری طولانی‌تر نسبت به تسمه نقاله‌های قدیمی داشت چرا که تمام سطح نقاله را پوشش می‌داد.این نوع از نوار نقاله دیگر تولید نمی‌شود چرا که تسمه‌های امروزی بدون هیچ پیچشی عمری طولانی‌تر و لایه‌هایی بیشتر دارند. در سال ۱۹۷۰، کمپانی «اینترالاکس» در شهر لوییزیانا حق انحصاری تولید انواع مختلف تسمه نقالهٔ لاستیکی را به نام خود ثبت کرد.

نوار نقاله چیست؟

نوار نقاله به صفحات متحرکی از جنس لاستیک و فلز گفته می‌شود که به وسیله یک موتور و گیربکس به حرکت درمی‌آید. از این وسیله برای جابه‌ جایی و انتقال وسایل، محصولات و بسته‌ها استفاده می‌ گردد. با توجه به نحوه کاربرد، طول مسیر جابه‌ جایی، وزن کالا و محصول انواع نوار نقاله متفاوت است. به‌عنوان‌مثال نوار نقاله‌ صنعتی که در یک شرکت الکترونیکی برای جابه‌جایی آی‌ سی، خازن و … استفاده می‌ شود با نوار نقاله استفاده شده در کارخانه‌ های لوازم‌خانگی، استخراج سنگ و معادن بسیار متفاوت است. از موارد استفاده از نوار نقاله می‌ توان به صنایع پتروشیمی، فولاد، خودروسازی و صنایع دارویی و غذایی اشاره کرد.

نوار نقاله چگونه کار می کنند؟

نوار نقاله شامل یک حلقه پیوسته از تسمه است که به دور آن پیچیده شده و توسط یک یا چند قرقره هدایت می شود و توسط یک موتور الکتریکی تغذیه می شود. یک تخت یا غلتک های فلزی معمولاً کمربند را از قسمت زیرین نگه می دارند. قرقره ای که تغذیه می شود قرقره محرک نامیده می شود، در حالی که قرقره بدون نیرو به عنوان قرقره بیکار شناخته می شود. ساختار قاب یک نوار نقاله استاندارد معمولاً از فلزی مانند فولاد ملایم با پوشش پودری یا فولاد ضد زنگ مثل استیل تشکیل شده است. نوار نقاله سطح خود در طیف گسترده ای از مواد مانند پلاستیک، چرم، لاستیک و همچنین پارچه روکش دار موجود است. معمولاً نواراز چندین لایه مواد ساخته می شود که لایه ساختاری یا تقویت کننده آن به نام لاشه شناخته می شود. به عنوان مثال، در کمربندهای با روکش پارچه، اغلب از پنبه برای لاشه استفاده می شود، در حالی که مواد پوشش ممکن است PVC باشد.

 

چرا از نوار نقاله استفاده می شود؟

سیستم های نوار نقاله به دلیل مزایای صرفه جویی در زمان و نیروی کار محبوب هستند. جابجایی دستی مواد هنگام استفاده از سیستم نوار نقاله کاهش می یابد. در نتیجه، حمل و نقل بسیار کارآمدتر حجم زیادی از کالا به دست می آید که امکان پردازش حجم بالاتر را فراهم می کند. سیستم نوار نقاله نیز بسیار متنوع است و می تواند طیف وسیعی از اشیاء را در هر شکل و اندازه حمل کند. به طور کلی نسبت به سایر سیستم های نوار نقاله ارزان تر است. تسمه نقاله همچنین در مواردی مفید است که برای مثال استفاده از سیستم نوار نقاله غلتکی به دلیل سبک بودن بیش از حد اقلام، داشتن سطوح کف نامنظم یا همچنین بسیار کوچک بودن نامناسب است. در نتیجه، این اقلام ممکن است حرکت نکنند، بلغزند یا حتی در غلتک‌ها گیر کنند.

کاربرد تسمه یا نوار نقاله در صنعت

نوار نقاله ها در جایی از کارخانه مورد استفاده هستند که محصول در معرض قرار گرفتن حرارت به منظور خشک شدن و یا شستشوی قطعات و مواد تولید شده باشد و حتی ممکن است که ابزار یا قطعه ای را که برش خورده یا هر فرآیند دیگری را از یک نقطه یه نقطه ی دیگری انتقال دهد و همه ی این مراحل کار توسط نوارنقاله و یا کانوایر ها صورت میگیرد. در کل استفاده از خطوط نوار نقاله ها در معدن های سیمان، سنگ، زغال سنگ، صنایع مواد غذایی و …راندمان تولید و سرعت حمل و نقل را بسیار افزایش می دهد. این نوار های حمل کننده به کمک دو غلتک ابتدایی و انتهایی به حرکت در می آید.

 

انواع مختلف نوار نقاله چیست؟

در حالی که اکثر مردم با نوار نقاله های افقی استاندارد همانطور که در سوپرمارکت ها دیده می شود آشنا هستند، انواع دیگری از نوار نقاله وجود دارد که متناسب با کاربردهای خاص ساخته می شوند. تسمه نقاله برای سازگاری با همه محیط ها و کاربردها در دسترس است. نوار نقاله های تسمه ای بسیار متنوع هستند و می توانند به گونه ای ساخته شوند که بتوانند کالاها را در گوشه ها حمل کنند، در حالی که نوار نقاله های شیب دار می توانند اقلام را بین سطوح مختلف ارتفاع حمل کنند. در بیشتر موارد، اکثر تولیدکنندگان مطابق با کاربرد صنعت نوار نقاله می سازند. برای جابجایی محصولات در فواصل کوتاه یا داخل ساختمان ها، می توان از یک تسمه حمل مواد عمومی استفاده کرد. برای کشاورزی، معدن و سایر صنایعی که مقادیر زیادی مواد تولید می کنند، یک تسمه حمل مواد فله مورد نیاز است.

 

 

 

 

 

 

انواع نوار نقاله

با توجه با نحوه کاربرد، مدت زمان استفاده و میزان تحمل وزن، نوار نقاله‌ ها دارای گونه‌ های مختلفی هستند که عبارت‌ اند از:
• نوار نقاله بارگیری
• نوار نقاله ناودانی
• نوار نقاله چرخشی
• نوار نقاله غلطکی
• نوار نقاله زنجیری
• تسمه نقاله شیب‌دار
• تسمه نقاله تسمه‌ای
• نوار نقاله تسمه نقاله مغناطیسی
• تسمه نقاله ثقلی
• تسمه‌ های نقاله سیم‌ دار بدون سیم عرضی

 

به عبارت دیگر کاربرد انواع نقاله در صنایع را می‌ توان این‌طور بیان نمود:

• در خطوط تولید و مونتاژ برای جابه‌جایی مواد و تجهیزات به کار برده می‌شود.
• در بارگیری و تخلیه به صورت اتوماتیک استفاده می‌شود.
• در هنگام بارگیری اگر کامیون پایین‌تر از محل بار قرار داشته باشد، از نوار نقاله برای فرستادن بار به درون کامیون استفاده می‌گردد.
• در فروشگاه‌ها برای جابه‌جایی اجناس از نوار نقاله استفاده می‌کنند.
• در پله برقی و پیاده‌روهای متحرک از نوار نقاله استفاده می‌شود.