تکنولوژی روز صنعت بسته ‌بندی مواد غذایی

صنعت بسته بندی مواد غذایی همانند سایر صنایع، از پیشرفت‍ها و دستاوردهای تکنولوژیک بی‌بهره نمانده ‌است. اگر بخواهیم مقصد و هدف نهایی نوآوری‌ها و پیشرفت‌های صنعت بسته بندی مواد غذایی را به اختصار بیان کنیم، به چیزی جز استفاده‌ بهینه و سودمند از انرژی تخصیص داده ‌شده به صنعت بسته بندی نمی‌توان اشاره کرد. با تکیه بر موارد زیر، می‍توان تا حد قابل قبولی به اهداف زیر دست پیدا کرد:

  • به حداقل رساندن پسماند ناشی از بسته بندی مواد غذایی پس از مصرف مواد غذایی
  • حفظ کیفیت مواد غذایی پس از  تولید
  • پایین آوردن هزینه‌های خط تولید بسته بندی مواد غذایی
  • سازگاری مواد مورد استفاده با محیط زیست
  • سهولت در استفاده توسط مشتریان
  • توجه به جنبه‌های هنری و تبلیغاتی در بسته بندی مواد غذایی

در ادامه قصد داریم تا بر آخرین دستاور‌دهای صنعت بسته بندی مواد غذایی مروری داشته باشیم. فهرست آخرین دستاوردهای صنعت بسته بندی مواد غذایی که در ادامه می‍خوانیم عبارتند از:

  1. بسته بندی خوراکی
  2. بسته بندی میکرو
  3. بسته بندی هوشمند
  4. بسته بندی ضد میکروبی
  5. بسته بندی محلول در آب
  6. بسته بندی با قابلیت خود گرمایش و خود سرمایش
بسته بندی خوراکی یا Wikicells

این نوع بسته بندی مواد غذایی ، از طبیعت الهام گرفته ‌شده است. برخی از میوه‌ها نظیر پرتقال، سیب و نارگیل از دو بخش تشکیل می‌شوند. وظیفه‌ی بخش بیرونی، حفاظت و نگهداری طراوت و رطوبت بخش درونی می‌باشد. همانند پرتقال و یا نارگیل، دکتر دیوید ادواردز، استاد دانشگاه هاروارد، توانست نوعی بسته بندی خوراکی اختراع کند.

ویکیسل یک غشاء، متشکل از سه ماده‌ی غذایی می‌باشد. اولین جزء این غشاء از ذرات ریز غذا یا انواع مغز تشکیل می‌شود. دومین جزء از بین عناصر(یون) مغذی نظیر کلسیم انتخاب شده و سومین جزء تشکیل دهنده‌ی این غشاء، یک مولکول طبیعی نظیر کیتوزان می‌باشد. ترکیب این سه نوع ماده یک ژل الکترواستاتیک تشکیل می‌دهد که قادر است تا آب و نوشیدنی را  در درون خود حفظ کند.

بسته بندی نانو ( میکرو )

فناوری نانو توانسته ‌است در زمینه‌های مختلف بسیاری از غیرممکن‌ها را ممکن کند. این فناوری با تکیه بر مواد بسیار کوچک کار‌های بزرگی انجام ‌می‌دهد. یکی از تازه‌های صنعت بسته بندی که قرار است آینده‌ی صنعت بسته بندی را متحول کند، توسط یک تیم تحقیقاتی در دانشگاه تگزاس اختراع شده‌ است. این ماده تنها از آب، نوعی پلیمر محلول و ۷۰ درصد خاک رس تشکیل می‌شود. به همین دلیل برخلاف انواع بسته‌بندی‌‌های  پلاستیکی، این پوشش دوستار محیط زیست می‌باشد. جالب است بدانید که این پوشش به شدت مورد توجه انواع تولید‌کنندگان نوشیدنی، خصوصاً تولیدکنندگان نوشابه‌‌های گازدار می‌باشد. این پوشش قادر است تا از ورود و خروج رطوبت، اکسیژن و کربن دی اکسید جلوگیری کند.

بسته بندی هوشمند ( الکترونیکی )

یکی از دغدغه‌های اساسی در صنعت بسته بندی مواد غذایی که همواره در پیش روی تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان می‌باشد، خطر فساد مواد غذایی می‌باشد. این خطر در انواع خطوط تولید بسته‌بندی کمپوت و کنسرو بیشتر احساس می‌شود.

بر اساس آخرین تحقیقات انجام شده توسط تیم تحقیقاتی دانشگاه روتگرز و شرکت Kraft، نوعی فناوری با نام زبان الکترونیکی در حال طراحی می‌باشد که قادر است با دقت بالایی مواد غذایی فاسد را تشخیص دهد. این فناوری در بسته بندی مواد غذایی اعمال می‌شود و به محض شناسایی مواد غذایی فاسد، رنگ بسته بندی را تغییر می‌دهد. این فناوری در آینده قرار است پیش از فاسد شدن مواد غذایی هشدار‌های لازم را اعلام کند.

بسته بندی قاتل

دلیل نام‌گذاری بسته‌بندی قاتل به خاصیت ضدمیکروبی این بسته‌بندی اشاره دارد. احتمالاً بر این عقیده هستید که این نوع بسته‌بندی نوعی فناوری جدید محسوب نمی‌شود و تا حدی قدیمی شده ‌است. اما در واقع چنین نیست. بسته‌بندی‌های قدیمی‌تر در برابر نفوذ میکروب‌ها تقریباً مقاوم بودند اما بسته‌بندی قاتل قادر است میکروب‌ها را از بین ببرد. البته نوع دیگری از این بسته‌بندی وجود دارد که می‌تواند اکسیژن زیادی جذب کند. این بسته‌بندی برای تازه نگه ‌داشتن مواد غذایی بسیار مؤثر می‌باشد.

بسته بندی حل‌شونده

در صنعت بسته بندی ، تولید انواع بسته‌بندی‌ مواد غذایی مناسب برای سفر، همواره در دستور کار بسیاری از شرکت‌های فعال در صنعت بسته بندی بوده ‌است.

بسته‌بندی با قابلیت خود گرمایش و خود سرمایش

همواره یکی از دغدغه‌های تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان مواد غذایی، گرم و یا سرد بودن محصول بوده‌ است. به عنوان مثال فرض کنید در ظهر یک روز گرم قصد دارید برای همکار خود قوطی نوشابه‌ای خریداری کنید. مسلماً تنها نکته‌ای که در هنگام خرید به آن فکر می‌کنید این است که در کم‌ترین زمان ممکن قوطی نوشابه را به دست همکارتان برسانید تا او نیز بتواند از نوشابه‌ی خنک خود لذت ببرد.

شرکت بین‌المللی joseph پس از ۲ دهه تلاش بی‌وقفه توانست جایزه‌‌ی آژانس حمایت از محیط زیست ایالات متحده را به خود اختصاص دهد. این کمپانی با معرفی تکنولوژی Microcool محصولی به نام CChill Can را تولید کرده ‌است، این محصول با زدن تنها یک دکمه قادر است تا محتویات درون قوطی را تا ۳۰ درجه خنک کند.

شرکت HeatGenie نیز توانسته ‌است با تکیه بر یک فناوری جدید، محصولات را تا دمای ۱۴۵ درجه‌ی فارنهایت گرم کند.