ميكسر صنعتی افقی

  • نوار نقاله صنعتی
  • خط تولید پودر شوينده
  • دستگاه پرکن بسته بندی
  • ماشين صنعت سليمی اذر

تعریف میکسر عمودی و کاربردهای آن

۵ بهمن ۱۴۰۱
میکسر عمودی و کاربردهای آن

وقتی صحبت از مخلوط کردن مواد اولیه به میان می آید، به طور کلی با میکسرهای صنعتی طرف هستیم که  یکی از آن ها میکسر عمودی نام دارد. ماهیت فرآیند مخلوط کردن برای انواع صنایع و کسب و کار صنعتی را باید بدون هیچ انکاری منحصر به میکسرهای قدرتمند دانست. میکسرها چه در نوع عمودی و چه در نوع افقی، از جمله ماشین آلاتی هستند که به سادگی می توانند مواد مورد نیاز را ترکیب یا مخلوط کنند. شناخت تفاوت و نوع استفاده از میکسرها، از جمله مباحثی است که برای صنعتی کارها، بسیار مهم تلقی می شود. در این بخش ما به بررسی میکسرهای عمودی خواهیم پرداخت. این میکسرها همانند میکسرهای افقی و سایر انواع دیگر، دارای کاربردهای ویژه ای هستند. برای آشنایی با ماهیت این میکسر و کاربردهای آن همراه ما باشید.

میکسر عمودی چیست؟

به کارگیری دانش مهندسی در کنار تجربه های فرآیند محور، سبب شده است که امروزه در صنایع گوناگونی از ماشین آلات مختلفی استفاده شود. میکسر و مخازن عمودی به عنوان یکی از دستگاه ها یا ماشین آلات قدرتمند صنعتی، در زمینه های آزمایشگاهی و تولید نقش ویژه ای دارد. این میکسرها به طور عمده دارای یک مارپیچ عمودی هستند که در وسط یا میانه مخزن اصلی قرار دارد. برای استفاده از این میکسرها، مواد خوراکی یا مواد اولیه، از قسمت پایینی میکسر وارد می شود و با استفاده از مارپیچ به بالا کشیده خواهد شد. در قسمت بالایی میکسرهای عمودی، مواد بر اساس پیروی از نیروی جاذبه زمین، روی مواد پایینی ریخته می شوند. در واقع بالا رفتن مواد و پایین ریختن آن ها روی مواد زیرین، سبب چرخش مواد اولیه و اختلاط تدریجی آن ها می شود.

میکسر عمودی در مقایسه با میکسر افقی که به طور عمده میکسر مرغداری نیز شناخته می شود، کاربرد و قابیلت کمتری در صنعت تولید خوراک طیور و آبزیان دارد. اما به طور کلی این میکسر، مرغداری ها هم قابل استفاده است.

ظرفیت انواع میکسر های عمودی  بسته به دستگاهی که طراحی شده است می تواند از 1 تا 3 تن متغیر باشد. در حقیقت کاربری ویژه میکسر در نوع عمودی را باید در ظرفیت   بالای آن خلاصه کرد.

کاربرد میکسرهای عمودی

ترکیب یا مخلوط شدن با استفاده از میکسرها، چه در نوع افقی و چه در نوع عمودی، به طور معمول به صورت زیر است:

  • مخلوط مایع با مایع
  • مخلوط جامد با جامد
  • مخلوط جامد با مایع

اما در رابطه با کاربرد میکسر عمودی، بیشتر از آن که با نوع ترکیب ها طرف باشیم، با ظرفیت منحصر به فرد این میکسرها مواجه هستیم.

همانطور که اشاره شد، بسته به نوع دستگاه، می توان میکسر یا مخلوط کن های عمودی را در قالب 1 الی 3 تن طراحی کرد. البته که بسته به نوع طراحی های سفارشی، ظرفیت 500 کیلویی نیز برای این میکسرها وجود دارد.

نکته مهم در استفاده از مخلوط کن عمودی در مقایسه با مخلوط کن افقی، تعدا دفعات اختلاط مواد اولیه بسته به کاربرد است. باید توجه داشته باشید که کل حجم یک میکسر باید بتواند در طول یک دقیقه، یک مرتبه گردش کامل کند.

در ضمن برای خرد کردن یا ترکیب مواد اولیه در میکسرهای عمودی، باید در حین فرآیند، حداقل 15 الی 20 بار، زیر و رو شدن صورت بگیرد. با توجه به فرآیند خاصی که این دستگاه در نوع عمودی خود دارد، معمولا در صنایعی چون صنایع غذایی، شیمیایی، دارویی و غیره، همانند میکسر افقی کاربرد ندارد.

به طور کلی شاید میکسر عمودی به نام میکسر مرغداری شناخته نشده باشد، اما بیشتر کاربرد این دستگاه، در همین صنعت است.

مزایای کاربردی میکسرهای عمودی

از مهم ترین مزیت های استفاده از میکسر و مخازن عمودی علاوه بر نوع اختلاط مخصوصی که انجام می دهد، باید به مزیت ظرفیت های آن اشاره کرد. در واقع اصلی ترین مزیت یک میکسر در نوع عمودی، منحصر به ظرفیت بالای آن است.

اما علاوه بر این مزیت گران بها، می توان به موارد زیر نیز برای تکمیل گفته در باب کاربرد این دستگاه اشاره کرد:

  • قابلیت سفارشی سازی در قالب ظرفیت های کمتر از واحد تنی
  • قابل تجهیز به الکترو موتورهای پر قدرت
  • قابل تجهیز برای استفاده از برقی های مصرفی در نوع تک فاز و سه فاز
  • دارای همزن های حلزونی یا جنسی مقاوم
  • قابلیت تعمیر در صورت خرابی یا بالا رفتن استهلاک
در آخر…

اگر به دنبال یک میکسر با ظرفیت بالا هستید، بدون شک میکسر عمودی انتخابی درست است. زیرا علاوه بر استفاده در ظرفیت های 1 تا 3 تن، می تواند در ظرفیت های سفارشی نیز طراحی شود. در حقیقت این دستگاه یکی از میکسرهایی است که در صنعت کسب و کار مرتبط با مرغداری بسیار استفاده می شود. اما از آنجایی که در هنگام ترکیب مواد، دارای کاربری های منحصر به فرد خود است، بیشتر افراد تنها در زمینه ظرفیت های بالای نگهداری مواد از آن استفاده می کنند. به این معنا که در تولیدات انبوه و با حجم بالا، میکسرهای عمودی، در مقایسه با سایر میکسرها، حرف های بیشتری برای گفتن دارند. باید در نظر داشته باشید که تفاوت نوع اختلاط یا ترکیب مواد در مخلوط کن های عمودی در مقایسه با میکسرهای افقی، ارتباطی به خوب یا بد بودن آن ها ندارد. به طور واضح، میکسر افقی به این دلیل میکسری با کیفیت شناخته می شود که به نسبت میکسر عمودی، در صنایع بیشتری مورد استفاده قرار می گیرد.

تفاوت خرد کردن یا اختلاط در هر میکسری، وابسته به نوع کار و مواد اولیه است که  میکسرهای عمودی در کار مرغداری بسیار زبانزد هستند.

0 لایک
نوشته قبلی نوشته بعدی

یک دیدگاه بگذارید

جدیدترین مطالب
جدیدترین تصاویر
×