دستگاه بسته بندی عملیات بسته بندی مواد خوراکی، حبوبات و خشکبار، کالاهای بهداشتی آرایشی، صنعتی و … را انجام می دهند. دستگاه های بسته بندی بنا به کاربرد و استفاده های گوناگون، به انواع مختلفی تقسیم می شود. ماشین آلات بسته بندی شامل فرآیندهای مختلفی از جمله دستگاه بسته بندی افقی، دستگاه پرکن، دوخت، لیبل زن، دستگاه بسته بندی عمودی، پالتینگ و… می شود. دستگاه های بسته بندی، انواع محصولات و قطعات غذایی و غیر غذایی را به شکل زیبا و با کیفیت بسته بندی کرده و با بسته بندی صحیح از نفوذ آلودگی و آسیب های فیزیکی محصول در حین نقل و انتقال و توزیع جلوگیری به عمل می آورد. با نوآوری هر روزه محصولات در شکل ها و جنس های مختلف، بسته بندی ها نیز تنوع زیادی به خود گرفته اند. به همین دلیل، نیاز است تا متناسب با محصولات جدید، دستگاه های بسته بندی خاص محصول نیز طراحی شود.

دستگاه پُرکن:

دستگاه پرکن برای پر کردن پودرها و گازها و انواع مختلف مایعات درون ظروف شیشه ای و فلزی و پلاستیکی استفاده می شود.از دستگاه پرکن در صنایع مختلفی استفاده می شود اما مهم ترین کاربرد آن در صنایع غذایی می باشد به جهت این که مهم ترین ویژگی بسته بندی با دستگاه پرکن تهیه و تولید و نیز عرضه مواد غذایی به صورت بهداشتی می باشد. این نکته را حتما باید در نظر گرفت که اگر فرآیند پر کردن به صورت دستی و با نیروی انسانی انجام گردد، ممکن است منجر به عدم اعتماد از سوی مشتری شود مشتری این را نمی پذیرد که یک بار بسته ای را با مقدار و وزن مشخصی خریداری کند و بار دیگر همان بسته را با حجمی متفاوت و حتی کمتر از قبل تهیه و خریداری کند و همچنین در این صورت تلورانس حجمی آن نیز بسیار بالا خواهد بود. دستگاه پر کن می تواند به صورت دستی، اتوماتیک و یا نیمه اتوماتیک تولید شود و فرآیند و مکانیزم پر کردن بر طبق تایمری و یا وزنی باشد. از مهم ترین اهداف دستگاه پرکن بسته بندی مناسب مواد و نظم بخشیدن به آن است. به جهت تنوع و گوناگونی مواد این دستگاه هم به همان تناسب و میزان دارای انواع مختلفی می باشد. دستگاه پر کن پودر و پر کن مایعات و همچنین گرانول ها از این دسته می باشند و حال باید بدانید که دستگاه پرکن مایعات نیز خودش با توجه به غلظت مایعات به دو دسته پرکن مایعات رقیق و پر کن مایعات غلیظ تقسیم بندی می گردد.

از مهم ترین و اصلی ترین مزیت های دستگاه پرکن می توان به سرعت بخشیدن به فرآیندهای تولید اشاره نمود.

از دستگاه پرکن فقط در صنایع غذایی استفاده نمی شود بلکه در صنایع دیگری، مانند صنایع دارویی و بهداشتی و نیز لوازم آرایشی از این دستگاه استفاده های فراوانی می شود. دستگاه پرکن می تواند دارای امکانات بسیار مختلفی باشد به عنوان مثال این دستگاه را می توان به دستگاه دربند نیز مجهز کرد، که این خود باعث سرعت بخشیدن و بالا رفتن راندمان کاری و روند تولید محصولات نهایی می گردد. در یک فرآیند و عملیات تولیدی امکان دارد که میزان محصول نهایی زیاد نباشد پس در این صورت می توان از دستگاه پرکن دستی بدین منظور استفاده نمود. و متقابلا اگر برعکس تعداد خروجی و تولید محصول بالا بود باید از دستگاه پرکن تماما اتوماتیک استفاده کرد.

انواع دستگاه پرکن و نحوه کارکرد آنها:
دستگاه پرکن پودر:

پرکن ها انواع مختلفی دارند، از پرکن مایعات گرفته تا انواع پودر و گرانول همگی جزو خانواده پرکن ها به شمار می روند. دستگاه پرکن پودری می توانند اتوماتیک و یا نیمه اتوماتیک تولید شود و عملکرد پرکردن بر اساس وزنی یا تایمری قابل هدایت باشد . به دلیل اینکه معمولا پرکن پودری در تیراژ بالا کار می کند دقت وزن مواد پر شده از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین دلیل شرکت های معتبر با استفاده از سیستم های توزین وزن نوین می کوشند دستگاه تولید شده در حداقل تولرانس و خطای پر کردن تولید شود . نحوه مدیریت بر سرعت ، حجم و وزن پرکن ها متفاوت است . برخی شرکت ها با نصب PLC و مانیتورهای لمسی رابط کاربری خوبی به روی دستگاه سوار می کنند که البته بر قیمت تمام شده تاثیر بسیاری خواهد گذاشت . باید توجه داشت که هرچه کاربری دستگاه ساده تر و دقت بهتری داشته باشد گزینه مطلوب تر است .

دستگاه اسپری پر کن :

از دستگاه اسپری پرکن به منظور پر کردن گاز در قوطی ها استفاده می شود. این دستگاه از سه بخش تشکیل شده است که شامل پرکن و پرچ کن و تزریق گاز می باشد و در یک فیکسچر به صورت خطی شکل قرار می گیرند . روش کار با این دستگاه به این صورت است که در ابتدا اپراتور قوطی خالی را در زیربخش پرکن قرار می دهد و بعد با فشار دادن پدال فرآیند و پروسه تزریق انجام می گردد پس از اجرای این مرحله قوطی برای پرچ شدن به زیر هد خواهد رفت و پس از قرار دادن والو روی قوطی فرایند تزریق و پروسه کامل می شود.

دستگاه پر کن مایعات:

امروزه با استفاده کردن از ماشین آلات و تجهیزاتی مانند دستگاه پرکن علاوه بر این که به افزایش بهره وری و بالا رفتن راندمان کاری می شود نیز کمک بسیاری به بالا رفتن میزان دقت بیشتر در بسته بندی هم می شود. گفتنی است که مایعات مختلف از نظر گرانوی با یکدیگر متفاوت می باشند برای مثال نحوه جاری شدن یک ظرف مارمالاد با یک لیوان شیر تفاوت بسیاری دارد به همین جهت عملکرد و مکانیزم تزریق در این مایعات هم با یکدیگر فرق می کند.

دستگاه ساشه پودری مدادی

دستگاه ساشه پودری مدادی منظور پر کردن و بسته بندی انواع مواد پودری، ادویه جات، هات چاکلت، قهوه، نسکافه، کافی میکس و… که به صورت تک نفره و به شکل مدادی یا میله ای هستند استفاده می شود. این نوع از دستگاه پرکن پودری قابلیت بسته بندی از اوزان 3 تا 50 گرم به صورت تمام اتوماتیک را دارا است. از ویژگی های خوب پرکن ساشه کارکرد با برق تک فاز است که در همه مکان ها قابل استفاده می باشد. برای کارپسند شدن دستگاه از صفحه نمایش لمسی استفاه شده است. از ساشه پودری می توان در محیط های گوناگون رستوران، کارگاه های کوچک و… استفاده نمود. استفاده از سیستم های دیجیتالی، PLC HMI ، سیستم عیب یاب اتوماتیک از دیگر ویژگی های این ماشین محسوب می گردد.

دستگاه پرکن والودار

کاربرد مشترک کلیه دستگاه های پرکن جهت پر نمودن انواع مایعات با غلظت های مختلف و انواع پودر و مواد گرانولی است . در پرکن های تولیدی شرکت پارسا صنعت تعداد نازل ، حجم و مقدار تزریق قابل تغییر است جنس بدنه دستگاه و قسمتهای در تماس با مواد بر حسب نیاز و سفارش قابل ساخت می باشد . دستگاه پر کن کیسه والو دار برای پر کردن انواع پودرهای ساختمانی ، شیمیایی ، خوراکی و … که دارای سوراخ والو می باشد به کار می رود .

نحوه کارکرد دستگاه پرکن والودار

در دستگاه پر کن کیسه والودار اپراتور کیسه های سوراخ دار را در دهانه تخلیه مواد قرارداده و پدال را می فشارد. در این مرحله ابتدا یک جک پنوماتیک کیسه را بر روی لوله خروجی مواد ثابت نگه داشته سپس عملیات تزریق انجام می گیرد. پس از اتمام تزریق جک نگه دارنده کیسه به حالت اول بازگشته و یک جک پنوماتیک دیگر کیسه پر شده را روی زمین به سمت دستگاه نوار نقاله هول می دهد.

دستگاه پرکن کیسه

از انواع مختلف دستگاه پرکن پودری، کیسه پرکن است که برای توزین و بسته بندی انواع پودر در صنایع غذایی، شیمیایی و دارویی به کار می رود. سیستم کاری در دستگاه پرکن کیسه توسط لودسل و اندازه گیری وزن صورت می گیرد . به منظور افزایش دقت کار هنگامی که وزن کیسه نزدیک میزان تعیین شده برسد، سرعت تزریق کاهش یافته تا با اضافه شدن اندک مواد باقیمانده با سرعت کم به میزان وزرن نهایی برسد. دستگاه مذکور قابلیت نصب تسمه نقاله را داراست، بدین صورت که نقاله به پرکن متصل می شود و بعد اتمام عملیات پر کردن، کیسه خودکار به روی تمسه افتاده و تمسه به منظور جابجایی کیسه حرکت می کند.

نحوه کارکرد دستگاه پرکن کیسه لودسلی

ابتدا اپراتور کیسه را در دهانه خروجی مواد قرار داده و با فشردن میکروسوییچ بازوی پنوماتیکی دستگاه عمل کرده و کیسه را می گیرد و پروسه تزریق انجام می گیرد تا به وزن اول برسد. سپس تزریق با دور آهسته انجام می گیرد تا به وزن نهایی برسد. پس از اینکه مواد داخل کیسه به وزن تنظیم شده رسید، بازویی پس از یک زمان تنظیم شده کیسه را رها کرده و سیکل بعدی پرکردن قابل اجرا می شود.

دستگاه پرکن پودر لیوان یکبار مصرف

به طور کلی از دستگاه پرکن پودری جهت پر کردن انواع پودرهای مختلف و مواد گرانولی به کار می رود. در این گونه دستگاه ها تعداد نازل یا تعداد حجم های انتظار متغییر می باشد، همچنین مقدار ریزش یا تزریق مواد با مکانیزم های مختلف قابل کنترل است. دستگاه پرکن پودر لیوان یکبار مصرف نیز مخصوص پر کردن انواع پودرهای خوراکی، انواع چای، پودرهای آب میوه و … در لیوان های پلاستیکی یا کاغذی است . جنس بدنه دستگاه و قسمت های در تماس با مواد بر حسب نیاز و سفارش قابل تغییر است.

دستگاه پرکن پودر کم حجم

از این نوع دستگاه پرکن پودری به منظور بسته بندی و توزیع انواع مواد گرانولی در صنایع غذایی، پزشکی و ساختمانی استفاده می شود.

نحوه کارکرد دستگاه پرکن پودر کم حجم

مکانیزم عملکردی دستگاه پرکن پودر کم حجم به این صورت است که در این سیستم، اپراتور به صورت دستی ظرف را در زیر نازل قرار داده و با فشردن پدال ظروف یا کیسه از مواد پر می شود. زمانسنجی ریزش مواد توسط یک تایمر جهت وزن های متفاوت قابل تنظیم خواهد بود.