بچینگ پلانت

دستگاه بچینگ بتن، تجهیزاتی است که مواد مختلفی را برای تشکیل بتن ترکیب می‌کند این مواد شامل آب، هوا، مواد افزودنی شیمیایی، شن و ماسه، سنگدانه‌ها (سنگ‌ها، شن و غیره)، خاکستر بادی، میکرو سیلیس، سرباره و سیمان می‌باشد.

هدف از دستگاه بچینگ:

  • بتن با کیفیت بهتر تولید می‌شود.
  • حذف فضای ذخیره سازی مواد اولیه در سایت پروژه.
  • پایان تجهیز کردن وسایل و به‌کارگیری نیروی کار و ماشین آلات
  • از هدر رفتن مواد اولیه جلوگیری می‌شود

  • انواع بچینگ

    •  بچینگ خشک

    در بچینگ خشک، اختلاط اولیه بتن توسط میکسر استوانه‌ای جداگانه انجام می‌شود. این روش در دستگاه از مقیاس‌های دستی یا دیجیتال برای جمع آوری و وزن کشی سیمان استفاده می‌کند. بعد از اندازه گیری و وزن کشی مواد اصلی ساختار بتن در این روش، آب را به طور جداگانه توزین یا اندازه گیری و با استفاده از تراک میکسر بتن را به محل منتقل کرد. تمام مواد در حین حمل و نقل به محل پروژه مخلوط می‌شوند. آب با توجه به موقعیت در طول مسیر حمل و نقل اضافه می‌شود. این روش تولید بتن این مزیت را دارد که نیاز به سرمایه گذاری اولیه کمتری دارد.

    •  بچینگ تر                                      

     تمام مواد تشکیل دهنده همراه با آب در میکسر واقع در یک مکان مرکزی در داخل کارخانه مخلوط می‌شوند. پس از فرآیند اختلاط، بتن در کامیون ریخته می‌شود که به محل برده شود. کامیون باید سریع منتقل شود تا بتن یخ نزند. در حالی که بچینگ تر بتن با قوام بالاتری را می‌دهد، علاوه بر مصرف آب بیشتر، نسبت به بچینگ خشک، هزینه‌های نگهداری بیشتری  با خود به همراه می‌آورند. اما به طور کلی تقاضا برای بچینگ تر بیش‌تر است زیرا کیفیت بتن حاصله بهتر از بچینگ خشک است. بتن بدست آمده از بچینگ تر از نظر تعمیر و نگهداری عمر طولانی تری دارند.

    •  بچینگ ثابت بتن

    کارخانه‌های بچینگ بتنی پایدار، ثابت بوده و در فاصله زیادی از محل ساخت قرار دارند. بتن با استفاده از یک کامیون به محل ساخت و ساز منتقل می‌شود. بچینگ‌های ثابت بسیار موثر هستند و بتن با کیفیت بالا تولید می‌کنند ولی باید کامیون در زمان مورد نظر به محل برسد. در غیر این صورت، بتن شروع به یخ زدن می‌کند، به همین دلیل ممکن است بتن نامرغوب بدست ‌آید. کارخانه‌های بچینگ ثابت بتن معمولاً برای پروژه‌های صنعتی با دهانه زیاد و نیاز به استفاده بسیار زیاد بتن استفاده می‌شود.

    •  بچینگ متحرک بتن

    بعضی اوقات کارخانه بچینگ ثابت بتن در فاصله ای قرار دارد که قیمت حمل و نقل بتن افزایش می یابد، از این رو بچینگ بتن متحرک مقرون به صرفه تر می‌شود. در چنین شرایطی، کارخانه بچینگ بتن متحرک با مدل‌های ذخیره سازی فیزیکی، توزین، مخلوط کردن و تخلیه محبوبیت زیادی دارند. پس از راه اندازی کارخانه، پیمانکار می‌تواند ساخت بتن را با توجه به نیاز شغلی اصلاح کند. پس از پایان ساخت و ساز، این کارخانه متحرک به مکان دیگری منتقل می‌شود … با استفاده از کارخانه‌های بچینگ متحرک بتنی به جای کارخانه بچینگ ثابت، می‌توان از تاخیر در حمل کامیون جلوگیری کرد، اما این کارخانه بچینگ از قابلیت و کارایی پایینی برخوردار است. اگر ماده به درستی توزین نشود، بتن مقاومت مشخص شده را به دست نمی‌آورد و دوام سازه کاهش می‌یابد. برای پروژه‌های مقیاس کوچک، بچینگ دستی قابل دستیابی است.

  •   مزایای بچینگ پلانت

    1. یک کارخانه بچینگ بتن متمرکز می تواند نیاز بتن برای یک فضای بسیار بزرگ را تأمین کند.
    2. این کارخانه‌ها در مناطقی برای استفاده صنعتی واقع شده اند و کامیون‌های تأمین کننده می‌توانند به مناطق مسکونی یا داخل شهرها خدمات دهند.
    3. بتن با کیفیت بهتر تولید می‌شود
    4. حذف فضای ذخیره سازی مواد اولیه در سایت.
    5. حذف هزینه تجهیزات بتن از قبیل کارخانه و ماشین آلات.
    6. از هدر رفتن مواد اولیه جلوگیری می‌شود.
    7. کارگران مرتبط با تولید بتن حذف می‌شوند.
    8. زمان مورد نیاز بسیار کاهش می‌یابد.
    9. آلودگی صوتی و گرد و غبار در سایت کاهش می‌یابد.

      معایب کارخانه‌های بچینگ

    1. مواد حاصل از کارخانه بچینگ پلانت مرکزی و اختلاط در آن کارخانه آغاز می‌شود، بنابراین زمان سفر در مسافت‌های طولانی بسیار مهم است.
    2. مدت زمان محدودی بین اختلاط و عمل آوری بتن ۲۱۰ دقیقه از بچینگ وجود دارد.