دستگاه پرکن مایعات

دستگاه پرکن مایعات دستگاهی است که برای پر کردن حجم مشخصی از مایعات با حالات، ویسکوزیته و چگالی مختلف به کار می‌رود. دستگاه‌های پرکن مایعات با توجه به مکانیزم و نوع مایعاتی که پر می‌کنند، به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت. کارخانه‌ها در حال حاضر برای بسته‌بندی محصولات خود با چالش‌های زیادی به‌ویژه در زمینه هزینه و زمان مواجه هستند؛ بنابراین، برخورداری از ماشین‌آلات جهت ساده‌سازی فرآیند بسته‌بندی، به یک نیاز اساسی تبدیل شده است. دستگاه‌های پرکن مایعات یکی از پرطرفدارترین تجهیزات در بسته‌بندی هستند و هم‌زمان با افزایش تنوع نوشیدنی‌های مختلف، تقاضای تولید نیز افزایش می‌یابد و این امر مستلزم راه‌های کارآمدتری برای پر کردن مایعات است که دستگاه‌های پرکن مایعات سهم زیادی در آن دارند؛ بنابراین در مقاله امروز، ما قصد داریم بررسی کنیم که دستگاه پرکن مایعات چیست، چه مزایایی دارد و برای چه کاربردهایی استفاده می‌شود.

دستگاه پر کن مایعات چیست؟

دستگاه پر کن مایعات یکی از تجهیزات مهم در صنایع مختلف همانند بهداشتی، غذایی ، دارویی است که برای پر کردن مایعات رقیق و غلیظ در بطری گوناگون کاربرد دارد. این دستگاه می‌تواند عملیات پر کردن را سریع و آسان انجام دهد. به کمک این دستگاه می‌توانید حجم بالایی از مایعات را درون ظرف پر کنید که در انواع مختلفی طراحی و تولید می‌شود. دستگاه پرکن مایعات برای پر کردن محصولات با ویسکوزیته‌های مختلف در انواع ظروف از طریق پر کردن حجمی یا کمّی استفاده می‌کند. از این دستگاه‌ها می‌توان برای پر کردن محصولات مختلف از آب گرفته تا مایعات چسبناک و بسیار غلیظ استفاده کرد. هیچ نوع دستگاهی نمی‌تواند به طور هم‌زمان انواع مایعاتی را که در صنایع مختلف بسته‌بندی می‌بینید، پر کند. به عنوان مثال، دستگاهی که برای بسته‌بندی آب ساخته شده است برای بسته‌بندی محصولات آرایشی ایده‌آل نخواهد بود. همچنین، نمی‌توانید از پرکن‌های مخصوص محصولات شیمیایی برای پر کردن لبنیات یا محصولات دارویی استفاده کنید.امروزه با استفاده کردن از ماشین آلات و تجهیزاتی مانند دستگاه پرکن علاوه بر این که به افزایش بهره وری و بالا رفتن راندمان کاری می شود نیز کمک بسیاری به بالا رفتن میزان دقت بیشتر در بسته بندی هم می شود.

گفتنی است که مایعات مختلف از نظر گرانروی با یکدیگر متفاوت می باشند.

برای مثال نحوه جاری شدن یک ظرف مارمالاد با یک لیوان شیر تفاوت بسیاری دارد.

به همین جهت عملکرد و مکانیزم تزریق در این مایعات هم با یکدیگر فرق می کند.

سه مکانیزم کلی برای دستگاه پر کن مایعات وجود دارد که عبارتند از:

پرکن ثقلی
پرکن پمپی
پرکن سیلندر پیستونی برای تزریق نمودن مایعات.
هر کدام از این روش هایی که نام برده شد امکان دارد برای یک مایع مناسب باشد و برای مایع دیگری کارایی و استفاده ای نداشته باشد.

درست مانند هر دستگاه بسته‌بندی، دستگاه‌های پرکن مایعات در صنعت تولید برای ارتقای کارایی و کیفیت محصولات در حال پردازش مهم هستند. علاوه‌بر این، انتخاب دستگاه مناسب برای اهداف شما به نکاتی مانند موارد زیر بستگی دارد:‌

  • ویسکوزیته مایع، مشخصه کف و اندازه ذرات موجود در محصول
  • سازگاری شیمیایی محصول و ظروف
  • دمای محیط بسته‌بندی
  • ملاحظات خطر
مزایای دستگاه پرکن مایعات

اکنون که می‌دانیم دستگاه پرکن مایعات چیست، می‌توانیم به مزایای این ماشین‌آلات کاربردی بپردازیم. از آب و نوشابه گرفته تا شامپو و روغن، این دستگاه‌ها را می‌توان برای انواع مختلفی از نوشیدنی‌ها استفاده کرد. در اینجا به مهم‌ترین مزایا دستگاه پرکن مایعات برای کسب و کار می‌پردازیم:‌

  • بسته‌بندی انواع محصولات بدون خطا

    با استفاده از دستگاه پرکن مایعات، می‌توان اطمینان حاصل کرد که هر بطری با یک مقدار محصول با حداقل خطا پر می‌شود. این دستگاه‌ها طبق چرخه‌ای کار می‌کنند که در آن هر محصول دقیقاً بر اساس حجم، وزن، سطح و سایر اندازه‌گیری‌های مهم پر می‌شود.

  • افزایش سرعت تولید

    دستگاه‌های پرکن ظرفیت پر کردن چندین ظرف را به طور هم‌زمان دارند. به طور متوسط، دستگاهی با شانزده هد پرکننده می‌تواند به سرعت ۱۲۰ بطری در دقیقه برسد که به معنای بسته‌بندی هزاران بطری در روز است.

  • سیستم‌عامل ساده

    ممکن است در نگاه اول کارکرد دستگاه‌های پرکن مایعات دشوار به نظر برسد، اما آن‌ها با سیستم‌عامل‌هایی عرضه می‌شوند که به‌راحتی در طول زمان قابل یادگیری هستند.

  • استفاده طولانی‌مدت

    دستگاه‌های پرکن به گونه‌ای ساخته شده‌اند که برای تولید طولانی‌تر بدون فرسودگی دوام بیاورند. این امر تضمین‌کننده دوام کسب و کار شما خواهد بود.

  • تطبیق‌پذیری در پر کردن

    دستگاه‌های پرکن مایعات فقط یک نوع محصول را در یک نوع ظرف بسته‌بندی نمی‌کنند. این دستگاه‌ها هم قابلیت پر کردن مایعات غلیظ و هم مایعات رقیق را دارند.

  • مقیاس‌پذیری

    هنگامی که نیازهای خط تولید گسترش می‌یابند، دستگاه‌های پرکن مایعات را می‌توان بدون تعویض دستگاه ارتقا داد.

انواع دستگاه پر کن مایعات

انواع دستگاه‌های پرکن مایعات را می‌توان بر اساس عوامل مختلفی طبقه‌بندی کرد؛ بنابراین عوامل مؤثر بر تقسیم‌بندی دستگاه پرکن مایعات چیست؟ در کلی‌ترین حالت، این دستگاه‌ها به دو نوع دستگاه پرکن مایعات غلیظ و رقیق تقسیم می‌شوند که کاربرد آن‌ها از نامشان مشخص است؛ اما اگر بخواهیم دسته‌بندی جزئی‌تری داشته باشیم، می‌توان گفت پرکاربردترین انواع دستگاه‌های پرکن مایعات عبارتند از:

۱– پرکن اتوماتیک دنده‌ای

دستگاه‌های پرکن اتوماتیک دنده‌ای برای بسته‌بندی محصولات با ویسکوزیته بالا، عالی هستند. پمپ دستگاه را می‌توان با محصول مایع تطبیق داد تا فرآیند پرکردن به شکلی کارآمدتر و سازگارتر انجام شود.

۲– پرکن مایعات اورفلو

دستگاه‌های پرکن اورفلو، همانطور که از اسمشان مشخص است اصل پر کردن اورفلو را اتخاذ می‌کنند. این دستگاه‌ها جایگزینی عالی برای دستگاه‌های پرکن ثقلی هستند. دستگاه‌های پرکن اورفلو به جای پر کردن مقدار معینی از محصول در هر بطری، آن‌ها را با سطوح یکسانی از مایع پر می‌کنند؛ بنابراین، این دستگاه‌ها یک راه‌حل ایده‌آل برای پر کردن ظروف شفاف هستند. علاوه‌بر این، دستگاه‌های پرکن اورفلو برای محصولات مایع رقیق و کف‌کننده که باید در طول فرآیند پر کردن کنترل شوند، بهترین کارایی را دارند.

۳– پرکن مایعات سیلندر پیستونی

دستگاه‌های پرکن مایعات سیلندر پیستونی برای محصولات مایع با ویسکوزیته بالا مناسب‌تر هستند، اما می‌توانند مایعات رقیق را نیز بسته‌بندی کنند. محصولات غلیظ آزادانه جریان ندارند بنابراین قبل از رسیدن به بطری‌ها نیازمند کمک هستند. شما همچنین می‌توانید از این دستگاه‌ها برای محصولات حاوی ذرات بزرگ مانند تکه‌های میوه و سبزیجات استفاده کنید. دستگاه‌های سیلندر پیستونی ابتدا محصولات را داخل یک سیلندر پر می‌کنند و سپس با استفاده از پیستون، محصول را از سیلندر به سمت ظروف زیر نازل‌های پرکننده هل می‌دهند. حجم ثابت سیلندر به پر کردن دقیق مایعات کمک می‌کند.

دستگاه پر کن مایعات درانواع مختلف با کارکردهای متفاوت وجود دارد. مایعات از نظر چگالی و ویسکوزیته با هم تفاوت دارند و به دو دسته رقیق و غلیظ تقسیم می‌شوند. همچنین باعث صرفه جویی در زمان و رعایت بهداشت به دلیل عدم دخالت دست می‌شود. در ادامه با انواع دستگاه پرکن مایعات بیشتر آشنا می‌شویم.

  • دستگاه پر کن مایعات رقیق

این دستگاه برای پر کردن مایعات رقیق با درصد غلظت پایین مورد کاربرد دارد. برای بسته بندی اقسام مواد شوینده و هر مایع رقیق دیگری از پر کن مایع استفاده می‌شود. از نمونه‌های مایعات رقیق می‌توان به آب معدنی، دلستر، الکل، جرم گیر و… اشاره کرد.

انواع دستگاه مایعات رقیق

دستگاه مایعات رقیق شامل دستگاه‌های مختلفی هستند که هر کدام از این دستگاه‌ها ممکن است برای مایعی مناسب و برای مایعی دیگر کارا نباشد. از این جهت باید با انواع دستگاه پر کن مایع رقیق آشنا شوید.

 ▪ دستگاه پر کن مایعات رقیق ثقلی

برای پر کردن مواد مایع سبک و رقیق این دستگاه انتخاب مناسبی است. مایعات کم غلظت که برای کارکرد آن‌ها نیاز به پمپ نیست و بر اساس نیروی جاذبه زمین کار می‌کند. همین امر باعث شده است، ماشین ارزان و مقرون به صرفه نسبت به سایر دستگاه‌ها باشد.

 ▪ دستگاه پر کن مایعات رقیق سر ریز

دستگاه پر کن مایعات رقیق سر ریز مناسب برای مایعاتی  که برای پر کردن کف می‌کنند. در این دستگاه پر کردن به صورت دو مرحله ای است که پر شدن توسط پمپ انجام می‌شود. در برخی موارد برای مایعات غلیظ نیز می‌توان از آن استفاده کرد.

 ▪ دستگاه پر کن مایعات رقیق تری بلوک

دستگاه پرکن مایعات تری بلوک که مناسب برای مایعات رقیق است. انجام سه کار را برای صنایع مختلف پشتیبانی می‌کند. این دستگاه سه منظوره در کمترین زمان ممکن امکان شستن بطری، پر کردن و درب بندی ظروف را بر عهده دارد.

 ▪ دستگاه پر کن مایعات رقیق منو بلوک

این دستگاه یکی از بخش‌های پرکاربرد صنایع مختلف است که شامل دو بخش کاملا مجزا پرکن و دربند است. که بطری گذاری به صورت دستی انجام می‌شود  و دیگر عملیات پر کردن، درب بندی و ردیف کردن بر روی نوار دستگاه به صورت اتوماتیک است.

  • دستگاه پر کن مایعات غلیظ 

دستگاه پر کن مایعات غلیظ یکی از پرکابرد ترین مدل در میان انواع پرکن مایعات است.برای پر کردن مایعات غلیظ یا مایعاتی که ویسکوزیته بالایی دارند در صنایع بسته بندی استفاده می‌شود. منظور از ویسکوزیته، مقاومت مایع برای جاری شدن را می‌گویند. فرایند پر کردن از انتهای ظرف صورت می‌گیرد که باعث می‌شود ظرف پر و هیچ حبابی در آن ایجاد نشود.

انواع دستگاه پر کن مایعات غلیظ

دستگاه پر کن مایعات غلیظ  که ویسکوزیته در آن‌ها بالاست وغلظت روغنی شکلی دارد که یکی از دستگاه‌های پر کاربرد در این صنعت است. امروزه بیشترین کاربرد برای پرکردن انواع رب گوجه فرنگی، خامه، شکلات، سس و …در انواع ظروف است. دستگاه پر کن عسل می‌تواند یکی از پرکاربردترین پرکن مایعات غلیظ محسوب شود.

▪ دستگاه پر کن مایعات پمپی

این دستگاه می‌تواند مایعات را با گرانروی‌های متفاوت بسته بندی کند و کاربرد بیشتری نسبت به انواع پرکن‌ مایعات دارد. زیرا مایعات غلیظ را به وسیله پمپ به داخل ظروف هدایت می‌کند. برای مایعات با قدرت چسبندگی بالا باید از دستگاه‌های مخصوص استفاده کرد که دستگاه پرکن پمپی  بسیار مناسب برای این کار به شمار می‌آید. از سوی دیگر پایین بودن دقت این دستگاه، یکی از معایب آن محسوب می‌‌شود.

 ▪ دستگاه پر کن مایعات سیلندر پیستونی

مایعات غلیظ را اصولا با این دستگاه پر می‌کنند . زیرا دقیق‌ترین و پرقدرت ترین دستگاه پر کن مایعات محسوب می‌شود. برای پر کردن ظروف با حجم کمتر از یک لیتر نیازبه دستگاه با دقت بالا دارید. این دستگاه بالاترین سرعت و دقت را نسبت دستگاه‌های دیگردارد.

 ▪ دستگاه پر کن و  دستگاه درب بند روتاری

یکی از پر کاربردترین دستگاه‌های موجود در صنایع بسته بندی مایعات غلیظ و رقیق است. مزیت اصلی دستگاه پرکن روتاری را می‌توان نیاز به فضای کم و ناچیز درکارخانه‌ها و کارگاه دانست. نهایت فضایی را که می‌تواند اشغال کند 1.5 در 1.5 متر است. دارای ظرفیت بالای در تولید است.این دستگاه به صورتی طراحی شده است که تمام نکات بهداشتی در آن رعایت شده است و مکانیسم دستگاه روتاری به صورت پر کن و درب بندی به کمک هد آلمینیومی است.

 ▪ دستگاه اسپری پر کن

دستگاه اسپری پر کن به دو شکل نیمه اتوماتیک و اتوماتیک درست شده است. اسپری‌ها در زمینه های غذایی و بهداشتی کاربردهای مختلفی دارند. مراحل انجام کار اسپری پر کن  به این صورت است که: مایع را درون قوطی پر و سپس گاز با شدت وارد می‌کنند که نتیجه داخل قوطی به صورت اسپری استفاده می‌شود.

 ▪ دستگاه پر کن ساشه مایعات

یکی از دستگاه‌های بسته بندی که بیشترین مصرف را در صنایع غذایی و بهداشتی دارد که برای بسته بندی مایعات غلیظ و رقیق به صورت تک نفره یا ساشه ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. پر کن ساشه مایعات قابلیت بسته بندی مایعات رقیق و غلیظ را به صورت بسته‌های کوچک تک نفره و یکبار مصرف دارد. نوع بسته بندی دستگاه‌ها می تواند بالشتی و مدادی باشد. این دستگاه برای بسته بندی مایعاتی مثل آبلیمو ، سس، عسل و روغن برای مصارف غذایی مناسب است. همچنین برای مصارف شیمیایی، مواد شوینده و ضد عفونی همانند شامپو برای هتل‌ها استفاده می‌شود.

▪ دستگاه پر کن وکیومی

دستگاه پر کن وکیوم به این صورت عمل می‌کند که کاربر ظرف را به صورت دستی زیر نازل قرار می‌دهد. دستگاه به دلیل داشتن پمپ وکیوم، هوای داخل ظرف را می‌کشد وبا فشار مواد را داخل ظرف پر می‌کند. این دستگاه برای پر کردن مایعات رقیق و غلیظ نظیر ادکلن، لاک ناخن، روغن مایع استفاده می‌شود.

 ▪ دستگاه بشکه پر کن

دستگاه بشکه پر کن در سایز و اندازه‌های مختلف برای پر کردن انواع بشکه‌های فلزی و پلاستیکی مورد استفاده صنایع مختلف قرار می‌گیرد. این دستگاه مجهز به سیستم ورود نازل به درون بشکه است. با توجه به این موضوع می‌توان میزان مایعاتی که درون بشکه است را اندازه ‌گیری کرد. این دستگاه سبب صرفه جویی در زمان، سرعت عمل در کار و کاهش هزینه‌ها می‌‌شود.

 ▪ دستگاه تیوپ پر کن

دستگاه پر کن تیوپ برای پر کردن و بسته بندی محصولات مختلف کاربراستفاده می‌شود. کار این دستگاه پر کردن انواع مایعات غلیظ مثل شامپوها، پمادها، شکلات، سس‌ها و … است که باعث افزایش کیفیت محصول می‌شود.

 ▪ دستگاه قوطی پر کن

این دستگاه به صورت تمام اتوماتیک است و اپراتور در آن نقش نظارت و کنترل را بر عهده دارد. قوطی پر کن مخصوص بسته بندی و  پر کردن مواد گرانولی و پودری در انواع قوطی‌های  فلزی و پلاستیکی است که برای پر کردن و بسته بندی انواع قوطی‌ها از موادی نظیر خشکبار، آجیل، گندم، ادویه و … استفاده می‌ کنند.

 ▪ دستگاه پر کن مایعات غلیظ خط مستقیم

دستگاه پر کن مایعات غلیظ خط مستقیم به فضایی حدود 6 متر احتیاج دارد و ظروف مایعات در این دستگاه در امتداد یک خط حرکت می‌کنند و به ترتیب در زیر نازل قرار می‌گیرند و پر می‌شوند.

 ▪ دستگاه پر کن مایعات غلیظ روتاری

یکی از پر کاربردترین دستگاه‌های موجود در صنایع بسته بندی مایعات غلیظ است. مزیت اصلی دستگاه پر کن روتاری را می‌توان نیاز به فضای کم و ناچیز درکارخانه‌ها و کارگاه  دانست. نهایت فضایی را که می‌تواند اشغال کند 1.5 در 1.5 متر است. دارای ظرفیت بالایی در تولید است. این دستگاه به صورتی طراحی شده است که تمام نکات بهداشتی در آن رعایت شده است که مکانیسم دستگاه روتاری به صورت پر کن و درب بند به کمک هد آلمینیومی است.

 ▪ دستگاه پر کن مایعات در ظروف پلاستیکی

این دستگاه پر کن مایعات برای پر کردن مایعات مختلف در ظروف پلاستیکی ارائه می شود که بیشترین کاربرد را در زمینه دارویی، آرایشی یا غذایی دارد. دستگاه‌ پرکن مایع می تواند مایعات را با  ویسکوزیته و اندازه مختلف  مدیریت کند.

دستگاه پر کن مایعات اتوماتیک ویسکوزیته چیست ؟

این دستگاه برای بسته بندی مایعاتی غلیظ یا آنهایی که ویسکوزیته بالایی دارند همانند ژل آتش زا، مایع ظرفشویی، ضد یخ و … استفاده می‌شود که تمامی کار‌ها به صورت اتوماتیک و بدون دخالت دست انجام می‌گیرد.

کدام دستگاه پر کن برای مایعات غلیظ توصیه میشود؟

برای پر کردن مایعات با غلظت بالا باید از یکی از دستگاه‌های پر کن مایعات غلیظ استفاده کرد. در مجموع بیشترین کاربرد پر کن مایعات غلیظ در زمینه عسل و مایع ظرفشویی است. لذا حجم و مقدار این مایعات دارای حساسیت بالایی هستند. بهترین دستگاه برای آن‌ها پر کن سیلندر پیستونی است.

دستگاه پرکن مایعات چگونه کار می‌کند؟

به صورت کلی در دستگاه‌های اتوماتیک، نوار نقاله ظروف را حرکت می‌دهد و دستگاه قبل از اینکه ظروف به مراحل بعدی منتقل شوند، آن‌ها را پر می‌کند. البته این دستگاه‌ها انواع مختلفی دارند که تکنولوژی به کار رفته در آن‌ها نیز با یکدیگر متفاوت است.

برخی از کاربرد های دستگاه پر کن مایعات

اما کاربرد دستگاه پرکن مایعات چیست؟ این دستگاه در کدام صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد؟ در ادامه به صنایعی که به دستگاه پرکن مایعات نیاز دارند و همچنین محصولاتی که می‌توان با استفاده از این دستگاه‌ها بسته‌بندی کرد، اشاره می کنیم:‌

  • صنایع مواد غذایی و نوشیدنی:

    آب، بستنی، آبمیوه، ماست، شربت، عسل، نوشابه، سرکه، روغن، سس مایونز، سالسا، خردل، مارمالاد، مربا، سس کچاپ و غیره

  • صنایع بهداشتی و داروسازی:

    ویتامین‌ها، مواد معدنی، مکمل‌های غذایی، شربت‌های سرفه، داروهای سرماخوردگی و آنفولانزا، سوسپانسیون‌های پاراستامول، داروهای گوارشی، بی‌حس‌کننده‌ها، کرم‌های اگزما، لوسیون‌ها، کرم‌های ضد آفتاب، محصولات مراقبت از پوست، قطره گوش، قطره چشم، مسهل و غیره

  • صنعت لوازم آرایشی و بهداشتی:

    فونداسیون، پاک‌کننده آرایش، کرم صورت، لاک ناخن، لاک پاک‌کن، لوسیون، ماسک صورت، موم موبر، رنگ مو، واکس مو، ژل مو، شامپو، نرم‌کننده، صابون‌های مایع، ژل حمام و دوش، دئودورانت، خمیردندان، عطر، اسپری بدن، روغن ماساژ و غیره

  • صنایع مواد شیمیایی:

    رنگ، جوهر چاپ، چسب، درزگیرهای ساختمانی، محلول‌های باندینگ، ایزوپروپانول، استون، متانول، رقیق‌کننده، سفیدکننده، شوینده، مواد ضدعفونی‌کننده، رسوب زدا، پولیش و غیره

  • تولیدکنندگان محصولات دامپزشکی:

    شامپو، نرم‌کننده‌، شامپو ضد کک، محصولات پاک‌کننده لک و بو، ویتامین‌ها و مواد معدنی، مکمل‌های غذایی، ضدعفونی‌کننده‌ها، حشره‌کش‌ها، شوینده‌های گوش، بی‌حس‌کننده مایع، لوسیون و غیره

  • تولیدکنندگان محصولات مربوط به خودرو:

    روغن روان‌کننده، ضدیخ، جلا دهنده، خوشبوکننده هوا، لوازم مراقبت از چرم، رنگ، پاک‌کننده، مایعات هیدرولیک، پاک‌کننده لوازم داخلی و غیره

  • تولیدکنندگان محصولات خانگی:

    نرم‌کننده پارچه، ضدعفونی‌کننده، سفیدکننده، شیشه پاک‌کن، پاک‌کننده توالت، کف‌شوی، چسب، کود، حشره‌کش، خوشبوکننده، محافظ پارچه، جلادهنده کفش، پاک‌کننده کفش و غیره.

  • دستگاه پر کن مواد شوینده

دستگاه پر کن مواد شوینده برای پر کردن مواد شوینده داخل ظرف‌های ویژه در ابعاد مختلف استفاده می‌شود. با استفاده از این دستگاه می‌توان دقت را در پر کن مایعات افزایش داد. در نتیجه از هدر رفتن محصول جلوگیری می‌شود.

  • دستگاه پر کن دوغ بطری

دستگاه پرکن مایع دوغ مناسب برای بسته بندی بطری است. این دستگاه جز ضروری برای تولید دوغ حتی در کسب و کارهای خانگی است. دستگاه‌های خطی مناسب برای پرکردن دوغ هستند.

  • دستگاه پر کن مایع ظرفشویی

دستگاه پر کن مایع ظرفشویی یکی از پرکاربردترین دستگاه‌های پرکن است که برای پر کردن انواع ظروف درابعاد مختلف تولید می‌شود و کار تولید را سرعت می‌‌بخشد. این دستگاه مجهز به نازل است و هرچقدر تعداد نازل‌ها بیشتر باشد، سرعت پر کردن ظروف نیز بیشتر می‌شود.

  • دستگاه پر کن شیر

در صنایع غذایی به ویژه لبنیات دستگاه پر کن مایعات از اهمیت بالایی دارا است. این دستگاه در جهت پر کردن و بسته بندی لبنیات کاربرد دارد. دستگاه پر کن شیر، میزان شیردهی را افزایش داده و دقت کار را بالا می‌برد.

  • دستگاه پر کن جرم گیر ها

یکی از دستگاه‌های پر کن مایعات، پر کن جرم‌ گیر است که به پر کن مواد اسیدی نیز معروف است. دستگاه مزبور در ابعاد و اندازه‌های مختلف تولید می‌شود که با توجه به نیازتان می‌توانید آن را تهیه کنید.

  • دستگاه پر کن ارده

این دستگاه پر کن همان دستگاه پر کن مایعات غلیظ است که برای تولید ارده بسیار مناسب است. برای بسته بندی این محصول می‌توان از رده دستگاه‌های دستی، نیمه اتوماتیک، اتوماتیک استفاده کرد.

  • دستگاه پر کن آب معدنی

امروزه توجه به بهداشت در مورد بسته بندی آب از ارزش بالایی برخوردار است. به همین منظور از این دستگاه برای پر کردن مایعاتی ‌از قبیل آب و انواع نوشیدنی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. با استفاده از پر کن آب معدنی مانع از اتلاف انرژی و هزینه اضافی می‌شود.

  • دستگاه پر کن عسل

برای این ماده غذایی بسیار چسبناک و غلیظ باید از دستگاه‌هایی با غلظت و دقت بالا استفاده کرد. این دستگاه‌ها دارای سیستم گرم کن عسل هستند به طوری که به مواد مغذی عسل آسیب وارد نشود و حالت روندگی به ماده بدهد. دستگاه پر کن عسل در ظرفیت‌های مختلف قابل تنظیم هستند. با این پر کن‌ها می‌توانید میزان تیراژ را افزایش داد.

  • دستگاه پر کن گریس

دستگاه پر کن گریس یکی از دستگاه‌های پر کن مایعات غلیظ محسوب می‌شود. پر کردن به شیوه سنتی هزینه و دردسر بسیاری دارد به همین دلیل برای پر کردن گریس داخل ظروف مختلف از دستگاه پر کن استفاده می‌شود.

 مکانیزم های دستگاه پر کن مایعات

مکانیزم دستگاه پر کن مایعات به آن صورت است که منبع در بالا جا می‌گیرد. محتویات منبع از طریق پمپ به داخل نازل‌ها منتقل می‌شود. در ادامه شیر اکشوتر متصل به نازل عملیات پر کردن و قطع جریان را بر عهده دارد.

نازل در دستگاه های پر کن مایعات چه کاربردی دارد ؟

نازل ها در دستگاه پر کن مایعات، ظرف‌ها را پر می‌کنند و پس از پر کردن، قطع می شوند و مواد از راه بازگشت بیرون می‌رود تا همه ظروف در یه سطح برابر پر شوند.

 انواع دستگاه های پر کن

دستگاه فیلینگ بر اساس نوع اتوماسیون به سه نوع دستی، نیمه اتوماتیک و تمام اتوماتیک طبقه بندی می‌شود. هر کدام مشخصات ویژه ای دارند که باعث رشد حرفه بسته بندی و صنایع مختلف شده است که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شوید.

  • دستگاه پر کن دستی

در پر کن دستی برای هر نازل پر کننده یک اپراتور لازم است و تمام عملیات پر کردن به صورت دستی انجام می‌شود. امروزه در صنایع مختلف می‌توان از آن استفاده کرد که دارای کاربردی آسان و مقرون به صرفه است برای افرادی که تولیدات محدودی دارند.

  • دستگاه پر کن نیمه اتوماتیک

دستگاه فیلینگ نیمه اتوماتیک در صنایع مختلف کاربرد دارد. داری ابعاد متغیر است که این دستگاه همانند دستگاه فیلینگ دستی نیاز به اپراتور دارد که مواد را به اندازه مختلف درون ظرف پر می‌کند. مناسب برای مصارف کارگاهی و کارخانه است.

  • دستگاه پر کن اتوماتیک

در این دستگاه کا‌رها بدون دخالت دست و به صورت کاملا اتوماتیک و مکانیکی انجام می‌شود. برای تولیدات کارخانه‌ها بسیار گزینه خوبی است.

تفاوت دستگاه پر کن اتوماتیک و نیمه اتوماتیک چیست ؟
  • سرعت پر کردن مواد با توجه به نوع دستگاه متفاوت است.
  • پر کن مایع نیم اتوماتیک نیاز به اپراتور دارد ولی تمام اتوماتیک کاملا خودکار است. در نتیجه هزینه نهایی کاهش می‌یابد.
  • در پر کن مایع اتوماتیک قرار گرفتن ظروف درون قالب به صورت اتوماتیک انجام می‌شود.
  • پرکن های اتوماتیک نسبت به نیمه اتوماتیک میتوانند بازدهی خط تولید شما را چندین برابر کنند.
نتیجه گیری نهایی درباره ی مقاله ی دستگاه پرکن مایعات

به طور کلی باید اظهار کرد که در صنایع مختلف از دستگاه‌ های متفاوت و بسیاری استفاده می ‌شود که هریک کارایی خود را داشته و هر کدام برای هدف معینی مورد استفاده قرار می ‌گیرند. یکی از دستگاه‌ هایی که کاربرد فراوانی را در صنایع مختلف دارد، دستگاه پرکن مایعات است. دستگاه پرکن مایعات یکی از کاربردی ‌ترین دستگاه‌ ها در صنایع مختلف می باشد؛ این دستگاه همان‌طور که از نام آن مشخص است، برای پر کردن شیشه و بطری از مایعات مختلف استفاده می ‌شود. پر کردن بطری اسپری، روغن، انواع سس و نوشابه و مواردی از این قبیل، به‌ وسیله دستگاه پرکن مایعات صورت می ‌گیرد.